גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

המאבק בדמנציה מתחיל למעשה בשנות ה-40 שלכם.

באמצע החיים, לא בשנות ה-70 או ה-80 שלכם, זהו הזמן שבו מתחילים להתרחש שינויים במוח שעלולים לסלול את הדרך לדמנציה, מחלת אלצהיימר וירידה קוגניטיבית בשלב מאוחר יותר, כך על פי מחקרים שהולכים ומתרבים.

נקיטת פעולה בשלב מוקדם יותר כדי לשפר את בריאות המוח - וחקירה מדוקדקת יותר של המוח בשלב "אמצע החיים", שנות ה-40 - עשויות לעזור לאנשים להישאר חדים יותר בשנותיהם המאוחרות, כך אומרים חוקרים. פעילות גופנית סדירה, שינה מספקת וביצוע פעילויות ששומרות על גירוי המוח הם כולם צעדים שיכולים לעזור לכם להילחם בדמנציה בשלב מאוחר יותר בחיים.

"גיל העמידה הוא הזמן המתאים להחלטות בנוגע לאורח החיים ולקבלת טיפול, שיביאו החזר עצום על ההשקעה בגיל מבוגר", אומרת טרי מופיט, פרופסור לפסיכולוגיה ולמדעי המוח באוניברסיטת דיוק.

מדענים נוספים מחפשים רמזים במוח של שלב אמצע החיים (midlife brain), מכיוון שהמאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים נכשלו במידה רבה, אומר אחמד חרירי, פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח, גם הוא מאוניברסיטת דיוק.

כמעט שבעה מיליון אמריקאים סובלים ממחלת האלצהיימר, הסוג הנפוץ ביותר של דמנציה, על פי איגוד האלצהיימר. הנתון צפוי לעלות לכמעט 13 מיליון עד 2050.

"פרשנות הגיונית מאוד לכשלים הללו היא שניסיונות הטיפול בוצעו מאוחר מדי לאחר שהצטבר נזק רב מדי במוח", אומר חרירי.

מה קורה למוח באמצע החיים

מספר האנשים הצפויים לחלות בדמנציה עולה, ורבים מאיתנו מודאגים בנוגע לסיכונים הצפויים לנו בשלב מאוחר יותר בחיים. גם רופאים ומדענים מתמקדים כיום בנושא.

בגיל העמידה מתחילים חלקי המוח להשתנות מהר יותר, במיוחד ההיפוקמפוס, שחשוב לזכירת אירועים יומיומיים, אומר סבסטיאן דוהם-האנסן, דוקטורנט באוניברסיטת קורק באירלנד ומחבר ראשון של מחקר סקירה על הזדקנות המוח שנערך במרס ופורסם בכתב העת Trends in Neurosciences.

בשנות ה-40 וה-50 החומר הלבן במוח מצטמצם - הקשרים בין אזורי המוח יורדים בנפחם, אומר דוהם-האנסן. הדבר מביא כנראה למהירות עיבוד איטית יותר, מה שעלול להשפיע על הקוגניציה, הוא אומר.

בנוסף, יכולים להצטבר בדם חלבונים, ולגרום דלקת בדרגה נמוכה שעלולה להשפיע על יכולתו של ההיפוקמפוס לקודד ולאחסן מידע חדש, הוא אומר.

אנשים שומרים על כישוריהם המילוליים המבוססים על שפה למשך כל החיים, אומרת מופיט. אבל המהירות שבה אתה מעבד מידע והיכולת שלך לפתור בעיות חדשות של לוגיקה והקשה פוחתות בהדרגה עם הגיל.

המחקר שלה מצא שקבוצות מסוימות של אנשים מאבדות תפקוד קוגניטיבי מהר יותר במהלך אמצע החיים. קבוצות אלה כוללות אנשים שהחלו להשתמש בקנאביס או בטבק כשהיו בני נוער והמשיכו להשתמש בשנות ה-40 לחייהם, ואנשים עם רמות גבוהות של עופרת רעילה בדמם מילדותם. אבל אפילו מחוץ לקבוצות הללו, חלק מן האנשים מזדקנים מהר יותר בשנות ה-40 וה-50 לחייהם, והמחקר הראה כי ניתן לקשר זאת להתפתחות דמנציה בשלב מאוחר יותר בחיים.

נשים באמצע החיים מתמודדות עם סיבוכים נוספים של גיל המעבר, שבמהלכו מתרחשים שינויים פתאומיים ברמות ההורמונים שעשויים להשפיע על המוח, אומרת ג'סיקה קאלדוול, מנהלת המרכז למניעת אלצהיימר אצל נשים בקליבלנד קליניק בלאס וגאס. מוחה של אישה יכול להסתגל לשינויים הללו על ידי ארגון מחדש, אך מדענים עדיין חוקרים כיצד הדבר קורה ומה ההשפעה הסופית.

לא כולם מאמינים שאמצע החיים הוא נקודת מפנה חדה בבריאות המוח. מהירות העיבוד היא החלק שיורד במידה הרבה ביותר בתפקוד הקוגניטיבי ככל שאנשים מזדקנים, אך ההידרדרות הזו מתרחשת בהדרגה ומשתנה מאדם לאדם, אומר ד"ר דיוויד קנופמן, פרופסור לנוירולוגיה ב- Mayo Clinic ברוצ'סטר, מינסוטה.

אוקיי, אז מה אפשר לעשות?

שמירה על בריאות הלב באמצע החיים היא הדרך הטובה ביותר למנוע ירידה קוגניטיבית, אומר קנופמן. בריאות המוח ובריאות הלב קשורות קשר הדוק.

אותם הדברים שיכולים להוביל לחסימה של עורקים המובילים אל הלב יכולים להשפיע על העורקים המובילים אל המוח, ולעכב את זרימת הדם ואת אספקת החמצן.

אין דרכים מובטחות למניעת דמנציה, אך יש צעדים שעשויים לעזור הן למוח והן ללב שלכם, כמו להקפיד על פעילות גופנית סדירה, לשמור על תזונה בריאה ולא לעשן, וכן לנסות להימנע ממצבים כמו סוכרת, לחץ דם גבוה וכולסטרול, השמנת יתר, או לנהלם אם כבר קרו. כמו כן יש לטפל בדום נשימה חסימתי בשינה.

עבור מטופלים בגיל העמידה, הרופאים מתמקדים לעתים קרובות בשינויים באורח החיים כגון תזונה ופעילות גופנית כדי לנהל את לחץ הדם ואת הסיכון לסוכרת, אומרת קאלדוול. אבל הצעדים האלה חשובים באותה מידה לבריאות המוח בהמשך הדרך.

"אכילת תזונה מזינה יותר, פעילות גופנית ושינה מספקת קשורים כולם לתוצאות טובות יותר בבריאות המוח", אומרת קאלדוול.

חשוב גם להישאר פעילים ומעורבים מבחינה חברתית ומנטלית, אומר קנופמן. "יש יתרונות לעבודה בסביבה מאתגרת - זה מגרה את המוח - ונראה שזה קשור לתוצאות טובות יותר", הוא אומר.

אין שום סיבה לחכות עד אמצע החיים כדי להתחיל ליישם את השיפורים הללו בבריאות, מוסיפה קריסטין ביט וולהובד, חוקרת פסיכולוגיה במרכז לשינויי תוחלת חיים במוח ובקוגניציה, באוניברסיטת אוסלו בנורווגיה. רבים משינויי אורח החיים שיכניסו אותך למסלול טוב יותר בגיל מבוגר יכולים להתחיל לפני אמצע החיים, היא מציינת.

עוד כתבות

סניף של שופרסל דיל. בעיגול: רני רהב / צילומים: טלי בוגדנובסקי, שלומי יוסף

אחרי 25 שנה: שופרסל ורני רהב נפרדים

במסגרת רה-ארגון שעוברת שופרסל אחרי כניסתם של האחים אמיר, החליטה הנהלת החברה להיפרד מהדובר שליווה אותה למעלה משני עשורים ● רהב: "זכותם המלאה של בעלים להחליף דובר, משום שדוברות זו משרת אמון"

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת גנט בבלגיה, בשבוע שעבר / צילום: Reuters, JAMES ARTHUR GEKIERE

בלגיה והולנד בחרם אקדמי על ישראל ותוכנית המיליארדים בסכנה

שורת אוניברסיטאות בבלגיה ובהולנד הודיעו על ניתוק קשרים עם מוסדות ישראלים ● במוקד: הסכם המו"פ "הורייזן" של האיחוד האירופי, שנחשב למנוע צמיחה לאקדמיה ולתעשייה הישראלית

יקי נוימן, מנכ''ל קבוצת דוראל / צילום: מיכה לובטון

המיזם הסולארי החדש שנבנה בתוך מטע אבוקדו

הפרויקט המשותף לחברת דוראל ולקיבוץ רבדים עושה שימוש כפול בקרקע שחוסך מקום והשקעה בהולכה ● גם האבוקדו מרוויח: הפאנלים הסולאריים המותקנים מעל המטע מעניקים לצמח את תנאי ההצללה והאור המדויקים עבורו ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד 

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

שינוי בצמרת אמזון: אדם סליפסקי, מנכ"ל שירותי הענן פורש מתפקידו

סליפסקי: "זהו זמן טוב עבורי לבלות זמן רב יותר עם משפחתי, להיטען מעט, וליצור לעצמי מרחב מנטלי כדי לשקף ולבחון את האפשרויות שלי" ● מאט גרמן, סגן נשיא למכירות ושיווק של שירותי האינטרנט של אמזון, יחליפו ● ברבעון האחרון, שירותי הענן יצרו לאמזון הכנסות של 25 מיליארד דולר, מעל ציפיות האנליסטים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

אחרי העיכובים ארה"ב תשלח חבילת נשק גדולה לישראל. מה יש בה?

ממשל ביידן עדכן את הקונגרס כי בכוונתו לקדם אספקת נשק לישראל בעלות כוללת של יותר ממיליארד דולר ● חבילת הסיוע החדשה כוללת חימושי טנקים בסך כ־700 מיליון דולר, רכבים טקטיים בסך כ־500 מיליון דולר ופצצות מרגמה בסך כ־60 מיליון דולר

פרנק מלול, מנכ''ל ערוץ i24NEWS / צילום: גדעון מרקוביץ

מתקרבים להשקה: ערוץ i24NEWS בעברית ישקיע 4 מיליון שקל בפרסום

ערוץ החדשות החדש i24NEWS בעברית בחר במשרד הפרסום FCB TLV & atomi מקבוצת IPG להוביל את קמפיין העלייה לאוויר ● בשלב הראשון הקמפיין כולל שלטי חוצות ודיגיטל, ובהמשך יעלה פרסום גם בטלוויזיה - אם כי לא בערוצי הברודקאסט

הבניין בו נמצא הפנטהאוז בפנקס 50, ת''א / צילום: מאיה לוין

בני הזוג השוויצרים, הפנטהאוז בת"א והדרישה של רשות המסים

תושב שווייץ העניק לאשתו פנטהאוז בת"א במתנה, ורשות המסים ביקשה נתח מהעסקה - כמס רכישה ● ביהמ"ש דחה את עמדת רשות המסים וקבע כי לאשה מגיע פטור ממס עבור המתנה שקיבלה

פעילי ארגון הטרור חמאס / צילום: Associated Press, John Minchillo

המעבר של חמאס לטקטיקות גרילה מרמז עבור ישראל על מלחמה ללא סוף

ארגון הטרור האיסלאמיסטי משתמש בטקטיקות פגע וברח ובקבוצות קטנות יותר של לוחמים כדי להראות שהוא יכול להמשיך להילחם "עוד חודשים, אם לא שנים"

יוסי שיינפלד, מייסד ובעלי חברת בינוי וניהול חוות השרתים SDS / איור: גיל ג'יבלי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כך הפך היזם מסוכות נחלים לסנדק של חוות השרתים בישראל

במעטה של חשאיות גמורה, איש העסקים יוסי שינפלד הפך בעשור האחרון לבונה חוות השרתים המוביל במדינה ● הוא אף הקדים את התנופה שחולל מכרז הענן הממשלתי נימבוס בהשקעות בתחום, והחברה שלו מאחסנת בבלעדיות את פעילות מיקרוסופט בישראל ● כעת הוא לוטש את עיניו ליעד הבא: בינה מלאכותית ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

שטח נחיתה למסוקים. כיום פועלים כ־30 מנחתים מפוקחים / צילום: גלעד קוולרצ'יק

בקרוב בתל אביב: חמישה מנחתים חדשים יוקמו למסוקים

לקראת סגירתו של שדה התעופה בהרצליה, חברת נתיבי ישראל מחפשת חלופות למנחת מסוקים בת"א ● יעקב יופה, משנה סמנכ"ל לתעופה בחברה: "בכוונתנו לאתר כחמש נקודות נחיתה במרחב ת"א, כולל אפשרות למסוקים לנחות על גגות במקומות שיאושרו"

מחיר הנחושת בשיא כל הזמנים / צילום: Shutterstock

מחיר המתכת הזו זינק ב-40% בשנה. מה עומד מאחורי המגמה?

הקיטון בהיצע של מתכת הנחושת הוביל לזינוק של 40% במחירה בשנה האחרונה ● על פי ההערכות, המחיר ימשיך לטפס לצד העלייה בביקושים ● סיטי בנק: "הביקושים יעלו ב-4.2 מיליון טונות עד 2030"

איך לחסוך בחיי הסוללה? / אילוסטרציה: Shutterstock

סוללת הטלפון מתרוקנת במהירות? כך תאריכו את זמן השימוש בה

השימוש היומיומי בסמארטפונים ובמחשבים ניידים מייצר תלות בשקעי טעינה, אך ניתן להקטין אותה בכמה צעדים פשוטים ● מהקטנת בהירות מסך, דרך כיבוי תוכנות "כבדות" ועד תוכנית חיסכון בחשמל

חברת נובה רחובות / צילום: איל יצהר

כ־50% מהעליות בזכותן: שתי מניות השבבים שמושכות את הבורסה בתל אביב כלפי מעלה

המשקיעים במניות נובה וקמטק נהנו בשנה האחרונה מתשואה תלת־ספרתית שאחראית לחלק נכבד מהעליות במדדי הדגל של ת"א ● מהיכן נובעת ההצלחה שלהן, האם הן צפויות להמשיך לזנק, ואיזו מניית שבבים נשארה מאחור?

רידא מסארווה / צילום: אינטל

הוא בן לאחת המשפחות הגדולות בחברה הערבית ואחראי על בניית המפעלים של אינטל בארץ ובעולם

רידא מסארווה, שאחראי על הנדסת הבינוי באינטל בעשרות מיליארדי דולרים, הגיע לפסגה כשהוא אחד מאנשי המפתח שאמונים על ההתרחבות הגדולה ביותר של החברה בכל שנותיה ● דרך לקיחת אחריות אישית, חוש הומור מפותח וחשיבה טכנית, כך הוא עשה זאת ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

צבי יוכמן / צילום: איל יצהר

מהפך: רשות המסים דרשה 1.5 מיליון שקל מאיש עסקים, ובסוף תשלם לו פיצוי של 95 אלף שקל

רו"ח צבי יוכמן, מייסד ושותף מנהל בקרן ההשקעות סקיי, רכש לפני כעשור דונם של קרקע בירושלים ב כ-25 מיליון שקל ● לאחר מכן רשות המסים דרשה ממנו תשלום מע"מ של כ-1.5 מיליון שקל ● אחרי תהליך משפטי ארוך, ביהמ"ש המחוזי בת"א פטר את יוכמן מהתשלום, וחייב את רשות המסים לשלם לו פיצוי בסך 95 אלף שקל

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נתוני האינפלציה בארה"ב הקפיצו את וול סטריט: מדד S&P 500 ונאסד"ק בשיא כל הזמנים

נאסד"ק עלה ב-1.4% ● מניות המם - גיימסטופ ו-AMC ירדו בכ-20% ● מניות שריכזו עניין: דל, בואינג וניאו ●  ישראליות: מאנדיי זינקה ב-21%, ריסקיפייד עקפה את התחזיות לרבעון הראשון ● הכלכלה מתקררת: האינפלציה בארה"ב עלתה באפריל ב-0.3%, פחות מהצפי ● הביטקוין זינק ב-7%

דיון בוועדה לענייני בינה מלאכותית בוועדת המדע בראשות אורית פרקש הכהן / צילום: נעם מושקוביץ', דוברות הכנסת

"יש להיערך לאבטלה הולכת וגוברת": ועדת ה-AI דנה בשוק העבודה

במסגרת דיון בוועדה לענייני בינה מלאכותית, הזהירה היו"ר, אורית פרקש־הכהן, מפני תרחיש בו האוכלוסייה העובדת תצטמצם עד כדי "אבטלה טכנולוגית" ● נציגות משרד העבודה ובנק ישראל ציינו כי "רמת המוכנות של המשק לאימוץ הבינה המלאכותית לא גבוהה מספיק"

ציון פרץ / צילום: יח''צ

עוד עזיבה משמעותית ב"ידיעות אחרונות": מנכ"ל הקבוצה ציון פרץ פורש

בשבועות הקרובים פרץ יסיים את תפקידו ויעבור לכהן כיו"ר חברת בר הפצה ● ענבל סימנטוב, המשנה למנכ"ל, תקודם למנכ"לית קבוצת "ידיעות אחרונות" במקומו

גל בר דעה / צילום: כדיה לוי

שנה אחרי שעבר למה שהיה בית ישראכרט: וואן זירו מחפש שוכר למשרדים שבבעלותו

במשך חודשים ארוכים היו חלק מהמשרדים ברחוב עמינדב בתל אביב ריקים וכעת מחפשים בבנק שוכר • זאת לאחר שוואן זירו עצמו כבר עבר לפני כשנה למשרדים אותם הוא שוכר ברחוב בית עובד • בדוחות הכספיים ציין וואן זירו כי רשם ירידת ערך של 5.2 מיליון שקל בגין השטחים שלא הושכרו עד עתה

גולן יוכפז, מנכ''ל תאגיד השידור / צילום: יח''צ כאן

מתיחות במועצת התאגיד סביב עלות שידורי היורו: "הצגת נתונים שקריים"

בדיון שהתקיים בשבוע שעבר האשים יונה ויזנטל, אחד מחברי מועצת התאגיד, את המנכ"ל גולן יוכפז בהצגת נתונים שקריים, ואף טען כי העלויות הגבוהות של שידורי משחקי היורו הן בזבוז כספי ציבור ● ויזנטל התנצל לדרישת יוכפז, ואז הדיון המשיך