גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הם בחרו לספוג קיצוץ בשכר – והם אומרים שהם מאושרים יותר

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר כרוך בדרך כלל בקיצוץ בהוצאות, אך הוא עשוי להגיע עם העלאה בזמן הפנוי ובאיזון בין עבודה וחיים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

כאשר ספגה דייזי אלמגואר קיצוץ של 50 אלף דולר בשכרה, היא חגגה את האירוע בשתיית קוקטיילים. אלמגואר, 33, עזבה משרה בחברת טכנולוגיה שבה השתכרה 150 אלף דולר בשנה, משום שנשחקה מעבודה של 12 שעות בכל יום. המעבר למשרה תובענית פחות בחברת טכנולוגיה אחרת העניק לה את החופש לבשל יותר, להתאמן ולבלות עם הארוס שלה ועם כלבם. 

"כשהרווחתי את הסכומים האלה, לא היה לי זמן לבזבז אותם," אומרת אלמגואר המתגוררת בניו יורק. "אני באמת מאושרת כי קיבלתי את הזמן שלי בחזרה". היא מוסיפה כי היא אינה מתחרטת על המעבר למשרה תובענית פחות המשלמת 50 אלף דולר פחות מן המשרה הקודמת שלה.

אמריקאים רבים התפטרו מעבודותיהם בשיעורים גבוהים יחסית במהלך כמה השנים האחרונות. רבים בחרו לעבוד פחות שעות ולקבל פחות כסף. הקריירה נעשתה מרכיב פחות מרכזי בחייהם ובזהותם של אנשים במהלך מגפת הקורונה, ויש האומרים כי הקיצוץ בשכר העניק להם העלאה בתחומים אחרים, כמו זמן ועצמאות בניהולו. הם גם חיפשו עבודה שתעניק להם סיפוק רב יותר. בחוכמה מסוימת שלאחר מעשה, רבים מאלה שיכלו להרשות לעצמם את ההקרבה הכספית, אומרים היום כי היא הייתה שווה את זה.

המשכורות גדלות, בממוצע, בקצב מהיר מן הרגיל והמגפה הביאה הזדמנות נדירה לקפיצות גדולות בשכר במעבר בין עבודות. אך 15% מן העובדים שהחליפו עבודות בין סוף שנת 2020 ו-2022 אמרו כי השכר וההטבות שלהם ירדו, על פי נתוני סקר של הפדרל ריזרב.

להפסיק לרוץ על הגלגל

משכורת קטנה יותר עשויה לדרוש הסתגלות, ולא רק מבחינה כספית. כאשר רוג'ר סארקיס החליף קריירה תובענית בתחום הטכנולוגיה בעבודה בשכר נמוך יותר במשרד ממשלתי בשנת 2021, אובדן המשכורת והיוקרה הוביל אותו לדיכאון שנמשך מספר חודשים.

"נעשיתי בעל ערך נמוך יותר עבור החברה, "אומר סארקיס, בן 38 מפרובו, יוטה. "בנקודה מסוימת, הכישורים והרקע שלי הוערכו ב-120 אלף דולר בשנה. היום הם מוערכים בשווי של 50 אלף דולר בשנה". הוא החלים מן הדיכאון בעזרת טיפול פסיכולוגי ושימוש בקטמין.

סארקיס עזב את עבודתו בטכנולוגיה משום שהעבודה הלחיצה אותו ודרשה ממנו להיות זמין כל הזמן, לעתים גם באמצע הלילה. הוא אמר שהעלייה בשכר של אשתו, בשלב מאוחר יותר, הקלה על המעבר. הוא התקשה להתמודד עם הרעיון של שכר נמוך יותר, אך כיום הוא שמח על המעבר לעבודה שהיא מספקת יותר. הוא מוסיף כי היום הוא מאושר בהרבה, וחש סיפוק רב יותר מעבודתו. הוא מלמד באוניברסיטה מקומית ומנהל עסק קטן.

לאחרונה, באחד מימי העבודה הוא עשה הפסקה והלך לסאונה. "ישבתי שם 45 דקות. אף אחד לא סימס לי. אף אחד לא שלח אימייל," הוא אומר. "אני לא חייב דין וחשבון לאף אחד".

אף שקיצוצים בשכר הם לעתים קרובות אינם נעימים, 40% מן העובדים שעברו למשרות עם שכר והטבות נמוכים יותר בין סוף 2020 ו-2022 אומרים כי העבודה החדשה שלהם טובה מן הקודמת, כך על פי מאמר מחקר של כלכלנים בממשל הפדרלי שפורסם בחודש שעבר.

מבין מחליפי העבודות ששכרם צנח בתקופה הקשה ההיא, רבים פוטרו. אך 42% מהם אמרו כי בחרו באיזון עבודה-חיים טוב יותר, בעבודה שעניינה אותם יותר או במעסיקים שהתאימו יותר לערכיהם, כך על פי סקר של Prudential Financial.

אמליה נואל, מאמנת קריירה בניו יורק, אומרת שכאשר לקוחות העובדים בתחומים כמו טכנולוגיה וכספים שוקלים מעבר למשרה תובענית פחות ובשכר נמוך יותר, היא מבקשת מהם לנסות קודם לעשות כל מה שהם יכולים כדי להרגיש אומללים פחות בתפקיד הנוכחי שלהם. 

לדוגמה, היא עוזרת להם לשכתב נרטיבים מנטליים שעשויים ללבות סטרס ועבודת יתר, כגון התחושה שאינם פרודוקטיביים מספיק או אינם מוכשרים כמו עמיתיהם. כמחצית מן הלקוחות מגיעים למסקנה כי הם יכולים להיות מרוצים בעבודה הנוכחית שלהם לאחר שהתנסו בתרגילים כאלה, היא אומרת.

המחצית השנייה מחליטה כי הגיע הזמן לעזוב, גם אם יש לכך השלכות כלכליות.

"כאשר אתה נפטר מן הדחף לרדוף אחרי המשכורת הגדולה הזאת, אתה לומד להיות מרוצה יותר ממה שיש לך," אומר דייויד ניצ'מן, בן 55 מווסט ניוברי, מסצ'וסטס. הוא ספג קיצוץ בשכר ב-2018 כאשר עזב קריירה בשיווק לטובת חלומו ללמד בתיכון.

כאשר הוא עוזר לתלמידיו להבין מושגים קשים בכלכלה, הוא אומר, הוא חש מימוש ותכלית. עמידה ביעדי התאגיד שעבד בו מעולם לא גרמה לו להרגיש כך.

לחיות עם פחות

כאשר לקוחות שוקלים משרה בשכר נמוך יותר, נואל מבקשת מהם לסכום את העלויות הכרוכות בסגנון החיים שהם רוצים להיות מסוגלים להרשות לעצמם. היא אומרת שרבים מהם מגלים שהם זקוקים לפחות כסף מכפי שחשבו.

ישנם מקצצי-שכר שנעזרים בחסכונותיהם בזמן המעבר בין עבודות, ואז מוצאים דרכים להקטין את תקציביהם.

ההחלטה לעבור לשכר נמוך ב-30% הביאה את דסטין סטראפ, מנהל הנדסה בן 39 בחברת חשמל, להמתין עם החלפת מכונית השברולט וולט בת ה-12 שלו.

הוא ואשתו, המתגוררים בטמפה, אריזונה, התחילו גם לקנות פחות קשיו ומוצרים אחרים בסיבובי הקניות שלהם בקוסטקו. "חלק מן הוויתורים האלה הם למעשה בריאים לי יותר", אומר סטראפ, שהפסיק לשתות משקאות אנרגיה במרבית ימי העבודה. 

הזוג גם חסך כ-2,500 דולר לשנה לאחר שחיפש ספקים חדשים לביטוח הבית והרכב ולטלפונים סלולריים. סטראפ פחות שמח על הצמצום בתרומתו לחיסכון הפנסיה. הוא אומר כי הקיצוצים בתקציב לטובת עבודה לחוצה פחות היו שווים את זה. הוא לקח לאחרונה הפסקת צהריים ארוכה כדי לראות את בתו בתהלוכה בגן הילדים שלה, דבר שלא היה יכול לעשות בתפקידו הקודם.

כמחצית מן העובדים האמריקאים אומרים שהיו מוכנים לספוג קיצוץ של 20% בשכר לו היה מתאפשר להם לתעדף טוב יותר את איכות חייהם, כך לפי סקר משנת 2023 שמומן על ידי חברת פורד. ובממוצע הם אומרים כי היכולת לעבוד מהבית יומיים או שלושה בשבוע שווה כ-8% משכרם, לפי סקר הסדרי העבודה -Survey of Working Arrangements and Attitudes.

עבודה בשכר נמוך יותר אינה בהכרח יציבה יותר, כמובן. אלמגואר, המתגוררת בניו יורק, פוטרה בסופו של דבר מן המשרה התובענית פחות שקיבלה בחברת טכנולוגיה ב-2023. אך היא אומרת שהקיצוץ בשכר עדיין עזר לה להתקדם בחייה המקצועיים.

אחרי שאיבדה את עבודתה בינואר, היא השיקה יחד עם חברה חנות רהיטים ברשת. עד כה היא מצליחה מאוד.

"אני הבוסית של עצמי עכשיו," היא אומרת. "זה, כאילו, החלום".

עוד כתבות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

עליות קלות בוול סטריט; גיימסטופ ו-AMC מזנקות שוב בעשרות אחוזים

נאסד"ק עולה בכ-0.4% ● פאוול:"היו סבלניים בקשר להורדת הריבית" ●מלחמת הסחר: ביידן מעלה מכסים על היבוא הסיני, מכוניות חשמליות, שבבים ועוד ● מדד מחירי הייצור בארה"ב עלה מעל הצפי ● הום דיפו יורדת בעקבות דוח מאכזב ● שינויים פרסולנליים באמזון: אדם סליפסקי, מנכ"ל עסקי שירותי הענן, פורש ● הרווח של עליבאבא ירד ב-85% בהשוואה לרבעון המקביל לפני שנה

ספינת מכולות יוצאת מטורקיה / צילום: Shutterstock

הפרצה שמאפשרת להוביל סחורות מטורקיה לישראל

למכס הטורקי הותר לאפשר יציאת סחורות לעבר ישראל, בתנאי שמקבל הסחורה רשום בשטחי הרשות הפלסטינית ● המשמעות היא שדי בשיתוף פעולה עם איש עסקים פלסטיני או חברת קש פלסטינית כדי לשחרר סחורות מטורקיה לישראל

הבניין ברחוב אלפסי 3 בשכונת רחביה בירושלים / צילום: צבי מרמור

3.38 מיליון שקל לדירת 3 חדרים בשכונת היוקרה של ירושלים

מחיר הדירה נמוך מעט מהמחיר הממוצע למ"ר לדירות ברחביה – אחת השכונות היקרות בבירה ● "רחביה זה הפריים לוקיישן, גם אם מדובר בדירה רגילה במבנה רגיל משנות ה־50, כמו במקרה הזה. המיקום עושה את המחיר"

אילוסטרציה: Shutterstock

האתר שהבטיח לעשות סדר ברגולציה לעסקים עלה לאוויר, אבל לא מקיים

רשות האסדרה פרסמה מאגר הכולל רגולציות לעסקים, בהתאם להחלטת הממשלה מ-2021 ● הבעיה: המאגר לא נגיש, וכלל חלק קטן בלבד מכלל הרגולציות על עסקים

דני טוקטלי ואסף גולדברג / איור: גיל ג'יבלי

המשפחות ששולטות בשוק ההון אך פועלות מתחת לרדאר, וההסתבכות

אי הסדרים שנתגלו לאחרונה בחברת ניהול הגמל סלייס, חושפים לאור הזרקורים את בעליה - משפחות גולדברג וטוקטלי, שמחזיקות במכונת מזומנים משומנת המספקת לגופים פיננסיים את מערכות המסחר ושירותי התפעול ● כיצד הפכו שתי המשפחות לדומיננטיות בשוק ההון הישראלי, ומדוע החליטו להיכנס לתחום הפעילות שהסתבך

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

דובר צבא ירדן במסיבת עיתונאים / צילום: Reuters, Laith Al-jnaidi

בזמן מלחמת חרבות ברזל: תרגיל בינ"ל במעורבות לבנון בירדן

בתרגיל משתתפים כוחות יבשה, אוויר וים מ־33 מדינות כמו ארה"ב, בריטניה וצרפת וגם צבאות לבנון, מצרים ועיראק משתתפים בו ● לדברי דובר צבא ירדן, התרגיל מיועד לעזור במאבק בארגוני טרור ומהווה תגובה "להתפשטות כטב"מים, נשק ביולוגי, כימי וגרעיני"

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

ארבעה לוחמים נפצעו קשה בקרבות ברצועת עזה


שלושה לוחמי צנחנים נפצעו קשה כתוצאה מהיתקלות עם מחבלים בצפון הרצועה, לוחם גבעתי נפצע קשה מפיצוץ מטען בדרום הרצועה ● צה"ל ושב"כ חיסלו יותר מ-10 מחבלים בבית ספר של אונר"א במרכז הרצועה • טנקים של צה"ל נצפו בנקודה המערבית ביותר מאז הכניסה לרפיח • ראש ממשלת קטאר: פערים משמעותיים בין ישראל לחמאס על שחרור חטופים • מטוסי קרב של חיל האוויר יירטו הלילה כטב"ם שהגיע לישראל, ככל הנראה מעיראק • עדכונים בולטים מכל החזיתות

עדן גולן הדהימה את העולם, ואוניברסיטת פרינסטון הסתבכה עם איראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך סיקרו בעולם את ההופעה של עדן גולן באירוויזיון, אוניברסיטת פרינסטון מסתבכת עם איראן ובלבנון טוענים שנתניהו מנסה להאריך את המלחמה ● כותרות העיתונים בעולם 

נקודת טעינה חשמלית ברמת גן. הטבת האגרה השנתית לכלי רכב חשמליים כבר בוטלה / צילום: Shutterstock

בגלל ה"בור" בתקציב, באוצר בוחנים את ביטול הטבת מס הקנייה על רכב חשמלי

במסגרת הצעדים לצמצום החריגה מיעד הגירעון, נבחנת באוצר האפשרות לבטל את הטבת מס הקנייה על רכב חשמלי מ־2025 ● איך השתנתה האג'נדה הממשלתית ומה המודל של גרמניה מלמד על מה שיקרה לביקוש לרכב חשמלי בישראל עם מס קנייה של 83%

גבול לבנון / צילום: ap, Hussein Malla

מטוסי צה"ל תקפו משגרי חיזבאללה מוכנים לשיגור בדרום לבנון

4 חיילים נפצעו בינוני וקל מפגיעת טיל נ"ט סמוך לקיבוץ יפתח שבגליל העליון ● שני כטב"מים פגעו באזור בית הלל שבאצבע הגליל מבלי שהופעלה אזעקה • בטקס הקראת השמות בהיכל הזיכרון בהר הרצל, אמר שר הביטחון כי "המלחמה תימשך עד שנשיב את חטופינו ונפרק את שלטון חמאס" • התרעות בעוטף עזה ובגליל • עדכונים בולטים 

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אדם סליפסקי, מנכ"ל שירותי הענן של אמזון פורש מתפקידו

סליפסקי: "זהו זמן טוב עבורי לבלות זמן רב יותר עם משפחתי, להיטען מעט, וליצור לעצמי מרחב מנטלי כדי לשקף ולבחון את האפשרויות שלי" ● מאט גרמן, סגן נשיא למכירות ושיווק של שירותי האינטרנט של אמזון, יחליפו

יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה / צילום: ap, Adel Hana

דיווח: יחיא סינוואר מסתתר במנהרות בח'אן יונס

עם פתיחת אירועי יום הזיכרון הופעל צבע אדום בעוטף עזה ● פעמיים בתוך זמן קצר נשמעו אזעקות בשדרות: חלק מהרקטות יורטו וחלק נפלו בשטחים פתוחים • בצה"ל מעדכנים על התקדמות הלחימה בג'באליה, רפיח וזייתון: יותר מ-150 מטרות טרור הושמדו ביממה האחרונה ● עדכונים שוטפים

אברהים קאלין, ראש סוכנות הביון הטורקית / צילום: ap, Emrah Gurel

מתווכת על מלא: ראש סוכנות הביון הטורקית נפגש עם הנייה בדוחא

ברקע המשבר בין ירושלים לאנקרה, ראש סוכנות הביון הטורקית נועד בבירת קטאר, דוחא, עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמעיל הנייה ● בפגישה בין השניים עסקו במו"מ, בניסיון הטורקי להביא להפסקת אש ובסוגיית הכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה

יקי נוימן, מנכ''ל קבוצת דוראל / צילום: מיכה לובטון

המיזם הסולארי החדש שנבנה בתוך מטע אבוקדו

הפרויקט המשותף לחברת דוראל ולקיבוץ רבדים עושה שימוש כפול בקרקע שחוסך מקום והשקעה בהולכה ● גם האבוקדו מרוויח: הפאנלים הסולאריים המותקנים מעל המטע מעניקים לצמח את תנאי ההצללה והאור המדויקים עבורו ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד 

מיזם ''אבנים עם לב אדם'' / צילום: פרויקט אבנים עם לב אדם

המגזר העסקי זוכר: יוזמות ההנצחה האזרחיות

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת חיילים וחיילות שנפלו במערכות ישראל ונפגעי פעולות איבה, ובהם נופלי מלחמת חרבות ברזל

אייר קנדה בנתב''ג / צילום: איל יצהר

אחרי יונייטד ואיזי ג'ט: חברה נוספת דוחה את החזרה לישראל

האפשרות לטוס ישירות לטורונטו תידחה עד אוגוסט: חברת התעופה אייר קנדה שהשהתה את פעילותה בישראל דוחה את החזרה שתוכננה ומצטרפת לאיזיג'ט, יונייטד איירליינס ואייר אינדיה שהשהו את חזרתן בשל השלכות מתקפת הכטב"מים האיראנית ● אייר אינדיה אמורה לחזור לפעילות בהמשך השבוע

אמפי שוני הערב. משתתפי העצרת מניפים שלטים ''אין חטופים. אין עצמאות.'' / צילום: עודד אנגל Oded Engel

132 חטופים בעזה: טקס יום העצמאות האלטרנטיבי של משפחות החטופים

מטה משפחות החטופים קיים הערב (ב') עצרת בכיכר החטופים בת"א ● במקביל התקיים טקס "כיבוי משואות והדלקת התקווה" באמפי שוני ששודר בשידור ישיר במספר מוקדים ברחבי הארץ ● מחר (ג') יציינו את יום העצמאות במטס של תשעה מטוסים במבנה חסר שיניפו תמונות של 132 החטופים

ג'ים סימונס / צילום: Reuters, Reuters

"המשקיע הטוב בעולם" הלך לעולמו. מה למדנו ממנו?

ג'ים סימונס, המשקיע האגדי ומייסד חברת מחקר השווקים רנסנס, הלך לעולמו בסוף השבוע האחרון כשהוא בן 86 ● גלובס צולל לסיפורו של משקיע העל היהודי, שניצח את התשואות של וורן באפט, המציא שיטה חדשה לניהול השקעות, ובכלל חלם בילדותו להיות רב. "מזל שזה בא והלך", סיפר באחד מראיונותיו