גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב
מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

 

בארבעת החודשים האחרונים הגיעו לישראל יותר מ־3,000 מתנדבים אמריקאים לפעילויות התנדבות בעוטף ובדרום. הם הגיעו באמצעות ארגון Jewish National Fund USA, הפועל לחיזוק ההתיישבות בישראל. באופן מפתיע, לא כולם יהודים. 

ישראל מתגייסת | קרן משפחת שעשוע תחלק 6 מיליון שקל לבעלי עסקים ששירתו במילואים
ישראל מתגייסת | הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון
ישראל מתגייסת | החברה שמסייעת למפוני קיבוץ כפר עזה לעבור הסבה מקצועית לתחום הסייבר

"בשבועות הראשונים למלחמה עסקנו בעיקר בתמיכה בקהילות שפונו, ובקהילות שהתפנו אליהן - בכל רחבי הארץ", מספרת טלי צור־אבנר, ראש מטה הארגון בישראל. "גייסנו עשרות מיליוני דולרים, ובכל זאת, הייתה תחושה בקרב התורמים והשותפים שלנו שהם רוצים לתמוך גם עם הידיים, לא רק ברשתות החברתיות או הארנק.

"כך נולדו המשלחות שלנו. חשבנו שיגיעו כמה עשרות, אבל ההיענות עלתה על כל הציפיות, והמשלחות שלנו מלאות עד סוף דצמבר, יש לנו רשימות המתנה. ההרשמה פתוחה לכולם, ואנחנו רואים מספר רב של משתתפים ציוניים, שאינם בהכרח יהודים, העומדים לצד ישראל".

טווח הגילאים של המתנדבים נע מ-20 ועד 80, ומימון הנסיעה הוא מכספם הפרטי. עשר המשלחות הראשונות הגיעו לשדרות, ארז, אור הנר, גבולות, חלוצית ותלמי אליהו, וחבריהן עסקו בעבודות כמו חקלאות, שיפוץ, גינון, ניקוי, צביעה והכנת מבני ציבור לקראת חזרתן של הקהילות לביתן.

"לא מדובר במשלחות סולידריות, אלא ממש במשלחות של מתנדבים שמפשילים שרוולים ובאים לעבוד", מציינת צור־אבנר. "אלה אנשים ממעמד סוציואקונומי גבוה, שלא נוהגים לגנן או לצבוע ספסלים".

נשארו למרות האיראנים

לפני כשבוע וחצי נחתה בישראל המשלחת ה־11 שכללה מספר קבוצות, אך בעקבות האיום האיראני וההתפתחויות הביטחוניות, הלו"ז שלה הושהה. המתנדבים שהגיעו בחרו שלא לעזוב את הארץ, ולכן בארגון מצאו עבורם אלטרנטיבות. "הם עבדו בבתי אריזה ובהכנת מזון לחיילי צה"ל ומילואימניקים. ביום רביעי הם כבר ירדו לאורים", מספרת צור־אבנר.

בעשורים האחרונים מיקד הארגון את מאמציו במשיכת כ-800 אלף מתיישבים חדשים לנגב ולגליל. מאז פרוץ המלחמה עבר הסיוע לתושבי העוטף והצפון לראש סדר העדיפויות. "המטרה היא לדאוג לשיקום בתיהם וחייהם של התושבים, תוך טיפוח ערבות הדדית וחוסן לאומי", מסכמת צור־אבנר.

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

לשכת המסחר ישראל-קנדה

בצל המלחמה, ולמרות המתיחות השוררת בעקבותיה בין ישראל לקנדה, כ-80 חברות נדל"ן ומשקיעים קנדיים הגיעו לאירוע שהתקיים בקונסוליה הישראלית בטורונטו, ביוזמת לשכת המסחר ישראל-קנדה והקונסוליה. המטרה: לקדם השקעות בחברות ישראליות המפתחות טכנולוגיות בענף הבנייה והנדל"ן.

מובילי האירוע הישראלים היו עו"ד יהודה רוה, מבעלי קרן רש"י ויו"ר קרן הטכנולוגיה בילט אין-טק, אורי בן פורת מנכ"ל בילט אין טק, עומר ברנד מנכ"ל קונטק (בנייה חכמה), ומאי ספורטה סגנית נשיא לשכת המסחר ישראל-קנדה. הם מציינים כי הנוכחות המרשימה של נציגי החברות הקנדיות בעיצומה של המלחמה, והפגישות עמם, אינם מובנים מאליהם כאשר בכירי הממשלה הקנדית מפגינים יחס עוין כלפי ישראל בעקבות המלחמה.

לדברי עו"ד רוה, "ציפינו שבגלל היחס העוין לישראל מצד שרת החוץ והפרלמנט בקנדה בעקבות המלחמה, לא יבואו אנשים לאירוע. הופתענו לטובה לראות שלמרות המצב הגיעו הרבה מאוד אנשים.

"החברות הישראליות זכו לתמיכה גדולה של המשקיעים הקנדים ומנהלי חברות הבנייה הגדולות, שהתעניינו בעיקר בטכנולוגיות מבוססות AI. לא מדובר בטכנולוגיה שהיא רק בגדר רעיון, אלא במוצרים שעובדים, כמו רובוט שמבצע עבודות צבע במבנים בני 60-50 קומות, וכבר צבע 30 אלף מ"ר של בניינים באירופה.

"מנכ"ל ניהול הנכסים של קונצרן Brookfield, שמנהל השקעות של למעלה מ-900 מיליארד דולר, הזמין את הקרן שלנו להציג את ההשקעות שלה, חברה קנדית אחרת סיכמה כבר על טיוטה של זיכרון דברים עם חברה ישראלית, האנשים והגופים שנפגשנו איתם הראו התעניינות גדולה ואני מאמין שיש סיכוי אמיתי שזה יביא להשקעות.

"בנוסף, נפגשנו עם מנהל הפיתוח של הבורסה בטורונטו (TSX), שהציע לנו לבדוק את האפשרות להנפיק את הקרן שלנו אצלם. גם שרת התשתיות של ממשלת אונטריו, וארגונים גדולים כמו ארגון הקבלנים של קנדה ולשכת המסחר של אונטריו, הביעו רצון להידוק הקשרים ולשיתופי־פעולה.

"הפוטנציאל הכלכלי של החברות האלו הוא עצום ומוערך במיליארדי דולרים. השוק העולמי של ענף הבנייה נאמד ב-13 טריליון דולר, כאשר הפיתוחים של החברות הישראליות עשויים להגיע ל-2%-1% מכלל השוק".

JAB CAMP

עיריית אשקלון ועמותת JAB CAMP, ארגון חינוכי-ספורטיבי ללא כוונת רווח שהקים ג'ראד ארמסטרונג מאליצור אשקלון, שיפצו את מגרש הספורט הוותיק של מתנ"ס בורטון בשכונת העתיקות בעיר. באירוע חנוכת המגרש המחודש השתתפו ילדים מאשקלון והדרום, שחוו את המלחמה מקרוב. הפעילות עמדה בסימן מאבק נגד אנטישמיות, גזענות ושנאה באמצעות כדורסל.

שחקן הכדורסל ג'ראד ארמסטרונג עם ילדי אשקלון, במגרש ששיפץ בעיר / צילום: לימור רפאלי וניר קידר

הארגון שהקים ארמסטרונג - תומך ופעיל נלהב למען ישראל, שגדל בפילדלפיה כיהודי אפרו אמריקאי שומר מצוות - הפך במהלך המלחמה לשגריר הסברה בולט של ישראל בעולם. המגרש שופץ בתרומה שהוא גייס מ-Five Star Basketball - בית ספר אגדי לכדורסל בארה"ב שייצר ענקי NBA כמו מייקל ג'ורדן, לברון ג'יימס, קווין דוראנט, סטף קרי, כרמלו אנתוני ועוד.

מפרוץ המלחמה ערך ארמסטרונג מסע הסברה נרחב בארה"ב, והפך לכוכב רשת ויראלי שזכה למיליוני צפיות בכל העולם - בין השאר כשתיעד את ביקורו בבתים השרופים בקיבוצי העוטף, ונפגש עם המשפחות.

לדברי ארמסטרונג, "מטרת פעילותי בישראל היא להשפיע פעמיים - על המגרש ומחוצה לו. אם בעתיד יזכרו אותי רק מהמגרש, אז זה יהיה כישלון מבחינתי. הוריי תמיד חינכו אותי שהכול אפשרי בחיים, ושמוכרחים להעניק לדור הבא את הטוב ביותר שאפשר. תחת ההשראה הזאת הקמתי את JAB CAMP, ושם הנחלנו את הערכים האלו לאלפי ילדים. הדבר הטוב הוא שרק התחלנו".

UPS ישראל

זכיינית UPS בישראל יצאה ביוזמה לקראת חג הפסח במסגרתה מוקדש תקציב מתנות החג ללקוחות לטובת עמותת Activity Based Therapy Center, הפועלת לשיקום חיילים נפגעי עמוד שידרה שנפצעו במלחמה.

במסגרת הפעילות תתרום החברה עשרות אלפי שקלים לעמותה, שמפעילה בין היתר את מרכז Move to Motion. התרומה תסייע להגדלת קיבולת המרכז, ולהגדלת כמות החיילים ונפגעי המלחמה שיוכלו לקבל מענה שיקומי.

בית רות

לאחר שמתקפת החמאס ב-7.10 גרמה להן להתפנות מבתיהן, 18 אזרחיות ותיקות מנתיב העשרה ומקריית שמונה, הגיעו בחסות עמותת מטב לבשל ארוחה ביתית ראשונה אחרי חצי שנה מחוץ לבית - בבית רות שבצפון.

מדובר בכפר של משרד הרווחה המיועד לנערות בנות 13־18 שאינן יכולות לגור בבתיהן. יחד עם המפונות ערכו הנערות סעודה שכללה גם שיחות חשובות על המצב הלא פשוט שאליו נקלעו כולן. לאחר הארוחה הן צפו בהופעה בניצוחה של מגמת המוזיקה של הנערות.

עוד כתבות

דירות / צילום: Shutterstock

העסקאות באשקלון זינקו יותר מפי 2: כמה דירות חדשות נמכרו ברבעון הראשון?

על פי נתוני הלמ"ס, מספר העסקאות ברבעון הראשון קפץ ב-90% לעומת רבעון המלחמה הראשון ● באשקלון כמות העסקאות קפצה ב-155% ● מלאי הדירות החדשות למכירה עומד על כ-66,700 יחידות דיור סך הכל, כשליש ממנו מרוכז במחוז תל אביב וכרבע במחוז המרכז ● המשמעות: אזורי הביקוש הפכו גם לאזורי ההיצע

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעקבות הפרסום בגלובס: אאורה מתקנת את הדיווח בדבר זכייתה בפרויקט ההתחדשות העירונית בגבעתיים

כזכור, בעירייה טענו כי הנתונים שפרסמה החברה אינם תואמים את התכנון שהיא מקדמת ● בחברה מפרסמים כעת "דוח משלים" לדיווח הראשון ובו גרסה מסויגת יותר, ומפורטת פחות, של הצפוי בפרויקט

עדן גולן מופיעה בגמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

שברה את שיא הרייטינג של התאגיד: כמה ישראלים צפו בביצוע של עדן גולן?

המתמודדת הישראלית באירוויזיון עדן גולן שברה אתמול שיא בתאגיד מאז הקמתו, כאשר הריטיינג בביצוע שלה עמד על 53.6% ● המשדר כולו גרף רייטינג של 36.8%, שיא מאז 2019

איך לחסוך בחיי הסוללה? / אילוסטרציה: Shutterstock

סוללת הטלפון מתרוקנת במהירות? כך תאריכו את זמן השימוש בה

השימוש היומיומי בסמארטפונים ובמחשבים ניידים מייצר תלות בשקעי טעינה, אך ניתן להקטין אותה בכמה צעדים פשוטים ● מהקטנת בהירות מסך, דרך כיבוי תוכנות "כבדות" ועד תוכנית חיסכון בחשמל

איסטנבול / צילום: Shutterstock

למרות הפסקת המסחר: ישראל החזירה דיפלומטים לשגרירות באנקרה

בחודש האחרון החלה ישראל להחזיר דיפלומטים ישראלים לטורקיה ● זאת למרות התקררות היחסים בין המדינות, והחלטת אנקרה להפסיק את הסחר עם ישראל עד להפסקת אש בעזה ● מה עומד מאחורי ההחלטה הישראלית?

אמפי שוני הערב. משתתפי העצרת מניפים שלטים ''אין חטופים. אין עצמאות.'' / צילום: עודד אנגל Oded Engel

132 חטופים בעזה: טקס יום העצמאות האלטרנטיבי של משפחות החטופים

מטה משפחות החטופים קיים הערב (ב') עצרת בכיכר החטופים בת"א ● במקביל התקיים טקס "כיבוי משואות והדלקת התקווה" באמפי שוני ששודר בשידור ישיר במספר מוקדים ברחבי הארץ ● מחר (ג') יציינו את יום העצמאות במטס של תשעה מטוסים במבנה חסר שיניפו תמונות של 132 החטופים

כ-300 אלף משתתפים במחאה פרו־פלסטינית בלונדון / צילום: ap, Alberto Pezzali

"זה לא מסובך": מה עומד מאחורי הסלוגן שפוגע בתדמית של ישראל

במשך 50 שנה, לפני הכרזת העצמאות ומייד אחריה, ישראל הייתה קלה להבנה ולהסבר ● עכשיו, מבקשי נפשה חוטפים את הנרטיב, ומכריזים שאין דבר פשוט יותר מהבנת צדקתם של הפלסטינים ● הנזק כבד והשאלה היא מה אפשר לעשות שעדיין לא נוסה

אילוסטרציה: Shutterstock

האתר שהבטיח לעשות סדר ברגולציה לעסקים עלה לאוויר, אבל לא מקיים

רשות האסדרה פרסמה מאגר הכולל רגולציות לעסקים, בהתאם להחלטת הממשלה מ-2021 ● הבעיה: המאגר לא נגיש, וכלל חלק קטן בלבד מכלל הרגולציות על עסקים

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; מניות המם זינקו בעשרות אחוזים

הדאו ג'ונס ננעל בירידה אחרי רצף עליות של 9 ימים ● אירופה ננעלה באדום ● מדד המחירים לצרכן של סין טיפס ב-0.3% בהשוואה לשנה שעברה - גבוה מהערכות לעלייה של 0.2% ● הונג קונג ננעל בעלייה של 0.76%

ענבל קנקה, הממונה על הליך ההפקעות בנת''ע, וכיכר מגן דוד בתל אביב / צילום: כדיה לוי

"זו גם ציונות וגם משתלם לבעלי הבתים": עורכת הדין שמפקיעה נכסים לטובת תוואי המטרו

"ההפקעות יוצאות משתלמות מאוד לבעלים", אומרת עו"ד ענבל קנקה, הממונה על הליך הפקעות הנכסים בחברת נת"ע שאחראית על הקמת המטרו ● בראיון לגלובס היא מספרת על המבצע הגדול מסוגו בתולדות המדינה והודפת טענות ללחצים פוליטיים ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

קייטנה של הקרן לנפגעי טרור / צילום: הסוכנות היהודית

מאז פרוץ המלחמה הצטרפו כ־8,500 משפחות לנתמכי הקרן לנפגעי טרור

הקרן העניקה בשבעת החודשים האחרונים סיוע בהיקף כולל של 36 מיליון שקל ● לצד מענקי חירום כספיים למשפחות שבתיהן נפגעו מטילים, ניתנים גם טיפולים אישיים וקבוצתיים, וקייטנות לילדים נפגעי טרור

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

שני בנייני ענק שיאכלסו 9 מיליון איש: כך נקלע לסחרור הפרויקט הגדול בעולם

התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה ● אפילו אדריכל בריטי המעורב בפרויקט כינה אותו "תמוה ובלתי סביר, אפילו עבור מי שעוסק בתכנונו"

עזריאלי ספירלה / הדמיה: KPF

80 קומות לפחות: המגדלים החדשים שישנו את קו הרקיע של תל אביב

שורת גורדי שחקים בני עשרות קומות צפויה לשנות את פניה של תל אביב וסביבתה בתוך עשור, והמבנים הגבוהים של היום יסתכלו מלמטה על הענקים של העתיד ● המגדלים החדשים לא ישמשו את הדיירים רק למגורים או לעבודה, אלא יכללו בתי קפה, חנויות ואפילו שטחים ציבוריים ● וגם: האם בבנייה החדשה נצטרך לוותר על הרכב? ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

עימאד חבקה באירוע ב''גלובס'' לזכר בנו סלמאן ז''ל / צילום: תמר מצפי

סא"ל סלמאן חבקה ז"ל: הצעיר שהתעקש ללכת למכינה קדם צבאית והקשר האמיץ עם המדינה

סא"ל סלמאן חבקה ז"ל, עליו סיפר נשיא המדינה בערב יום הזיכרון, נפל ברצועת עזה בתחילת נובמבר ● במפגש מיוחד שנערך לזכרו במערכת גלובס, לקראת יום הזיכרון, סיפר אביו, עימאד, על הצעיר שהתעקש ללכת למכינה קדם צבאית, הורי החיילים שהגיעו לנחם והקשר האמיץ עם המדינה

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

לקוח הוריש את כל רכושו לעורך הדין. למה בית המשפט ביטל את הצוואה?

חברה רכשה מגרש באזור התעשייה בטמרה, מבלי לבקר בו קודם לכך, ולאחר קבלת הזכויות, גילתה שחברה אחרת כבר מחזיקה בחלק ממנו ● עו"ד ביקש לקיים את הצוואה האחרונה של לקוחו, לפיה הוא יורשו הבלעדי ● חברה המשכירה מחסנים דרשה תשלום ארנונה מופחת, וסורבה בטענה שמדובר בשטחי מסחר ● שלושה פסקי דין בשבוע

גבול לבנון / צילום: ap, Hussein Malla

מטוסי צה"ל תקפו משגרי חיזבאללה מוכנים לשיגור בדרום לבנון

4 חיילים נפצעו בינוני וקל מפגיעת טיל נ"ט סמוך לקיבוץ יפתח שבגליל העליון ● שני כטב"מים פגעו באזור בית הלל שבאצבע הגליל מבלי שהופעלה אזעקה • בטקס הקראת השמות בהיכל הזיכרון בהר הרצל, אמר שר הביטחון כי "המלחמה תימשך עד שנשיב את חטופינו ונפרק את שלטון חמאס" • התרעות בעוטף עזה ובגליל • עדכונים בולטים 

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

בעוד התחרות מול OpenAI מתחממת, גוגל משיקה את מודל ה-AI הכי חזק שלה

ה-Gemini 1.5 Flash הוא המהדורה החדשה של סדרת המודלים Gemini ● "שמענו מהמפתחים שלנו שהם רוצים משהו מהיר ויעיל יותר", אמרו בגוגל ● המודל יכול לסכם מסמכים בני 1,500 דפים, או 100 אי-מיילים

ספינת מכולות יוצאת מטורקיה / צילום: Shutterstock

הפרצה שמאפשרת להוביל סחורות מטורקיה לישראל

למכס הטורקי הותר לאפשר יציאת סחורות לעבר ישראל, בתנאי שמקבל הסחורה רשום בשטחי הרשות הפלסטינית ● המשמעות היא שדי בשיתוף פעולה עם איש עסקים פלסטיני או חברת קש פלסטינית כדי לשחרר סחורות מטורקיה לישראל

יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה / צילום: ap, Adel Hana

דיווח: יחיא סינוואר מסתתר במנהרות בח'אן יונס

עם פתיחת אירועי יום הזיכרון הופעל צבע אדום בעוטף עזה ● פעמיים בתוך זמן קצר נשמעו אזעקות בשדרות: חלק מהרקטות יורטו וחלק נפלו בשטחים פתוחים • בצה"ל מעדכנים על התקדמות הלחימה בג'באליה, רפיח וזייתון: יותר מ-150 מטרות טרור הושמדו ביממה האחרונה ● עדכונים שוטפים