גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי
הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

בדרך המתפתלת להררית הבנו שלעולם לא נרצה לרדת מקודקודו של ההר. יפעתן של בקעת סכנין ויישובי משגב נפערו בפנינו כמו שמיכת טלאים בצבעי חום־ירוק, ואנחנו חצינו את השער הכחול של היישוב בידיעה פנימית שנצליח להתנתק מהמציאות הגועשת. דוממנו מנוע, קיפלנו מחשבות ופסענו בין השבילים של היישוב הקטן, שחמדת יופי שמימי וריח דבשי מקיפים אותם.

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח 
WSJ | איך לשמור על תחושת הפליאה שהרגשנו בטיול בחו"ל
היקב בעמק יזרעאל שמייצר יינות עבור מסעדות מישלן בעולם

10:00 | משהו לאכול: בית קפה עם הסירים של השכנה

המארחים שלנו בהררית, דליה ובועז בן יצחק, בעלי מרכז הסדנאות "בהר", מתורגלים במבקרים שמגיעים דרוכים מהעולם שבחוץ. השאלה הראשונה שמיד שאלנו אותם היא מה אוכלים כדי להרגיש ולהיראות כפי שנראים כאן כולם, כאילו הם חיים ביקום מקביל לזה שאנחנו מהלכים בו.
אז מתברר שבהררית אוכלים בקפה Hazwa, שנמצא בזולה קהילתית. ליאת כהן, בעלת המקום, הגישה לנו את משקה הבית - גם הוא קרוי חזוואה - משקה קקאו בתמרים, קינמון, שקדים, פקעות ורדים ורכיב סודי חמקמק מהגדרה. בבית הקפה מציגים אמנים מקומיים את יצירותיהם, אותן גם ניתן לרכוש למזכרת.
בימי שישי מוגש בו בורקס מעשה ידיו של גיא, בן זוגה של ליאת, ומדי פעם גם מפציעה שם שכנה עם סיר, כך סיפרו לנו.
Hazwa, פתוח בימי רביעי-שישי

12:00 | משהו לעשות: קערות טיבטיות ונגינת מסור

התנתקנו בקושי מן המרפסת, ונבלענו לסטודיו של רוני סופר, מרפא בצלילים. מתברר שסופר הוא גם מוזיקאי ידוע, אך הוא הצניע עובדה זאת בפנינו והעדיף להתמקד בשליחותו.
לא הבנו את עומק החוויה עד שלא התיישבנו כשסביבנו סדורים עשרות כלי נגינה ממקומות שונים בעולם. אפשרנו לסופר לשיר במשך שעה, שהעניקה לנו ערבול חושי עילאי של תדרים מוזיקליים שבקעו מקערות טיבטיות, קולנים, פעמוני קושי ואפילו נגינת מסור.
פקדנו על המוח להחריש את רעשיו, והרשינו לעצמנו לשקוע למקום שבו ידו של הצער אינה משגת. החוויה המערפלת הסתיימה במופע ווקלי בטכניקה המכונה over tonim, מגרונו של סופר בקעו צלילים כמו בלע האיש תזמורת. צריך לחוות כדי להאמין.
המרכז לצלילים מרפאים

13:00 | משהו לגוף: הקסם שמתרחש כשידיים וכוונה נפגשים

אי אפשר לבקר בהררית מבלי להתמסר לידיו של אחד משלל המטפלים שהיישוב מציע. היה קשה לבחור עיסוי ממיני הטכניקות הרבות. לבסוף נפל הפור על עיסוי תאילנדי מסורתי אצל ליאור אייל. 

עיסוי תאילנדי שהוא גם לנפש / צילום: ליבי לוי

אין לנו מושג מה אירע מהרגע שהתפרקדנו על המזרן ועד שחלפו להן שעה וחצי, מלבד העובדה שיצאנו משם אחרות. בזמן הזה הנשמה התנתקה והמריאה, קסם המתרחש כשידיים וכוונה נפגשים.
עיסוי תאילנדי, ליאור אייל 054-2128761

14:00 | משהו לנשמה: מרחב שהייה ובהייה מהיפים שראינו

"ההר עושה את הסינון", מצטחקת דליה בן יצחק בתשובה לשאלתנו מי הם בני־המזל הדרים ביישוב.
הררית צמח בשנות השמונים בידי גרעין של מתרגלי מדיטציה של מהרישי יוגי. כיום הוסר התנאי לעיסוק בזה, אך עושה רושם שמרבית התושבים שם - 140 משפחות - רואים עבודה רוחנית כדרך חיים.
אחד מהמקומות שמאפשרים זאת הוא מתחם "בהר", שהוקם לאחרונה, שבו עורכים סדנאות מדיטציה, גוף־נפש, התפתחות אישית ואוכל בריא. אפשר גם להשכירו כמקום לינה למשפחות ולקבוצות ולארוחות שף, והוא בעיקר משמש כמרחב שהייה ובהייה, מהיפים שראינו.
בהר, ב-30 במאי יתקיים אירוע פתוח במסגרת פסטיבל אביב

בואכה יודפת

מתחם הקניות של יודפת הוא ההפך מכל מה שקניון אורבני מציע. המבנה יפהפה, ובו שוכן בעיצוב מאופק מבחר של חנויות המציעות מוצרים איכותיים ברוח האנתרופוסופיה של היישוב, גלריות, בתי מלאכה, מעדנייה משובחת המגישה כריכים ששמם יצא למרחקים ובית קפה שחלונותיו קרועים אל נופי הרכסים וההרים שממול. בני־מזל הם תושבי יודפת, שהשכילו להקים מיזם קהילתי המציע חוויית קניות שאינה מילה גסה.
בדרך המתפתלת להררית הבנו שלעולם לא נרצה לרדת מקודקודו של ההר. יפעתן של בקעת סכנין ויישובי משגב נפערו בפנינו כמו שמיכת טלאים בצבעי חום־ירוק, ואנחנו חצינו את השער הכחול של היישוב בידיעה פנימית שנצליח להתנתק מהמציאות הגועשת. דוממנו מנוע, קיפלנו מחשבות ופסענו בין השבילים של היישוב הקטן, שחמדת יופי שמימי וריח דבשי מקיפים אותם.

עוד כתבות

בנייה חדשה. למרות שמספר הדירות הלא מכורות גבוה, המחירים ממשיכים לעלות / צילום: Shutterstock, Dmitry Pistrov

תסתכלו על תל אביב ותראו את הפרדוקס של שוק הדיור כולו

רוכשי הדירות רואים את המצב, ומוטרדים ממנו יותר, אבל מה שיותר משפיע עליהם הוא חוסר התיפקוד הממשלתי והפוליטי, ואפס המעשה בתחום הדיור ● וכך הגענו למצב שבפעם הראשונה מחירי הדירות עולים - גם בזמן מלחמה

פעילי ארגון הטרור חמאס / צילום: Associated Press, John Minchillo

המעבר של חמאס לטקטיקות גרילה מרמז עבור ישראל על מלחמה ללא סוף

ארגון הטרור האיסלאמיסטי משתמש בטקטיקות פגע וברח ובקבוצות קטנות יותר של לוחמים כדי להראות שהוא יכול להמשיך להילחם "עוד חודשים, אם לא שנים"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

בעוד התחרות מול OpenAI מתחממת, גוגל משיקה את מודל ה-AI הכי חזק שלה

ה-Gemini 1.5 Flash הוא המהדורה החדשה של סדרת המודלים Gemini ● "שמענו מהמפתחים שלנו שהם רוצים משהו מהיר ויעיל יותר", אמרו בגוגל ● המודל יכול לסכם מסמכים בני 1,500 דפים, או 100 אי-מיילים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בתל אביב; המניות הדואליות הובילו את העליות

מדד ת"א 35 עלה ב-0.1% ● בעקבות נתוני האינפלציה בארה"ב שהיו חלשים מהצפוי, השקל התחזק מול הדולר ● בהמשך היום צפוי להתפרסם מדד המחירים לצרכן בישראל ● בפועלים נותנים עדיפות לאפיק הצמוד על פני השקלי באג"ח בישראל ● מידרוג: סיכון נמוך בענף התעשיות הביטחוניות העולמי

צבי יוכמן / צילום: איל יצהר

מהפך: רשות המסים דרשה 1.5 מיליון שקל מאיש עסקים, ובסוף תשלם לו פיצוי של 95 אלף שקל

רו"ח צבי יוכמן, מייסד ושותף מנהל בקרן ההשקעות סקיי, רכש לפני כעשור דונם של קרקע בירושלים ב כ-25 מיליון שקל ● לאחר מכן רשות המסים דרשה ממנו תשלום מע"מ של כ-1.5 מיליון שקל ● אחרי תהליך משפטי ארוך, ביהמ"ש המחוזי בת"א פטר את יוכמן מהתשלום, וחייב את רשות המסים לשלם לו פיצוי בסך 95 אלף שקל

רידא מסארווה / צילום: אינטל

הוא בן לאחת המשפחות הגדולות בחברה הערבית ואחראי על בניית המפעלים של אינטל בארץ ובעולם

רידא מסארווה, שאחראי על הנדסת הבינוי באינטל בעשרות מיליארדי דולרים, הגיע לפסגה כשהוא אחד מאנשי המפתח שאמונים על ההתרחבות הגדולה ביותר של החברה בכל שנותיה ● דרך לקיחת אחריות אישית, חוש הומור מפותח וחשיבה טכנית, כך הוא עשה זאת ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

קודם תקום ועדה, אח"כ נראה: החורים במתווה החדש להבאת עובדים זרים

על רקע המשבר המתמשך בענף הבנייה בישראל, הממשלה אישרה היום תוכנית שנועדה להביא לסיום במחסור הפועלים ● מה היא מציעה, האם היא תייעל את ההליך או דווקא תסרבל אותו, ואיך קשורים האמריקאים לסיפור?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: shutterstock, נועם מושקוביץ' (דוברות הכנסת), תמר מצפי

האינפלציה מרימה ראש: הסעיף שבו מסתתרת הדרמה הגדולה ומה יקרה לשקל?

מדד אפריל הפתיע בפעם השלישית ברצף עם קצב שנתי של 2.8%, הרבה מעל התחזיות המוקדמות ● סעיף אחד בלט לרעה במיוחד, בנק ישראל כנראה לא יוריד את הריבית בקרוב, ומה חושבים האנליסטים? ● שש הערות

 

 

סניף של שופרסל דיל. בעיגול: רני רהב / צילומים: טלי בוגדנובסקי, שלומי יוסף

אחרי 25 שנה: שופרסל ורני רהב נפרדים

במסגרת רה-ארגון שעוברת שופרסל אחרי כניסתם של האחים אמיר, החליטה הנהלת החברה להיפרד מהדובר שליווה אותה למעלה משני עשורים ● רהב: "זכותם המלאה של בעלים להחליף דובר, משום שדוברות זו משרת אמון"

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

מגמה מדאיגה: האינפלציה זינקה לקצב שנתי של 2.8% באפריל - הרבה מעל הצפי; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.8% לעומת צפי של 0.6% • הפתעת המדד נובעת בעיקר מעלייה חדה במחירי טיסות לחו״ל ועלייה חדה בסעיפי הדיור ● מחירי הדירות עלו בכ-1%, העלייה הגבוהה ביותר נרשמה בתל אביב ● לידר שוקי הון: "לאור אי הוודאות הגאופוליטית והלחץ לעליות מחירים, לא צפויה הורדת ריבית בהחלטת הריבית הקרובה"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: רפי קוץ

לשכת רה"מ: נתניהו החליט לקדם את חוק הגיוס שאושר בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת

הצעת "חוק שירות הביטחון (שילוב תלמידי ישיבות)", אושרה בכנסת ה-24 ברוב של 51 חברי כנסת בזמן ממשלת בנט-לפיד • במסגרת המתווה: גיל הפטור יירד מ-26 ל-21 למשך שנתיים, ויעדי הגיוס יגדלו במהלך השנים • גורמים במפלגות החרדיות טוענים: לא היינו חלק מהמהלך, המועצות יתכנסו ויחליטו • השר גנץ תקף: "ישראל זקוקה לחיילים ולא לתרגילים פוליטיים"

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

עשרות ק"מ מהגבול: כטב"ם חיזבאללה התפוצץ ליד צומת גולני

שעות אחרי המטח הכבד למירון שכלל כ-60 רקטות, חיזבאללה טען: ביצענו שיגורים לעבר בסיס בגליל התחתון • קצין צנחנים נפצע קשה ו-2 בינוני בלחימה ברצועת עזה • אלעד פינגרהוט הוא האזרח שנהרג אתמול במתקפה בגבול הצפון, נקבע מותו של לירון יצחק שנפצע אנושות מפצמ"ר שלשום בעזה • התרעה הופעלה בשדרות בפעם ה-3 היום  • עדכונים שוטפים

חברת נובה רחובות / צילום: איל יצהר

כ־50% מהעליות בזכותן: שתי מניות השבבים שמושכות את הבורסה בתל אביב כלפי מעלה

המשקיעים במניות נובה וקמטק נהנו בשנה האחרונה מתשואה תלת־ספרתית שאחראית לחלק נכבד מהעליות במדדי הדגל של ת"א ● מהיכן נובעת ההצלחה שלהן, האם הן צפויות להמשיך לזנק, ואיזו מניית שבבים נשארה מאחור?

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

שינוי בצמרת אמזון: אדם סליפסקי, מנכ"ל שירותי הענן פורש מתפקידו

סליפסקי: "זהו זמן טוב עבורי לבלות זמן רב יותר עם משפחתי, להיטען מעט, וליצור לעצמי מרחב מנטלי כדי לשקף ולבחון את האפשרויות שלי" ● מאט גרמן, סגן נשיא למכירות ושיווק של שירותי האינטרנט של אמזון, יחליפו ● ברבעון האחרון, שירותי הענן יצרו לאמזון הכנסות של 25 מיליארד דולר, מעל ציפיות האנליסטים

גולן יוכפז, מנכ''ל תאגיד השידור / צילום: יח''צ כאן

מתיחות במועצת התאגיד סביב עלות שידורי היורו: "הצגת נתונים שקריים"

בדיון שהתקיים בשבוע שעבר האשים יונה ויזנטל, אחד מחברי מועצת התאגיד, את המנכ"ל גולן יוכפז בהצגת נתונים שקריים, ואף טען כי העלויות הגבוהות של שידורי משחקי היורו הן בזבוז כספי ציבור ● ויזנטל התנצל לדרישת יוכפז, ואז הדיון המשיך

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

מחר: דיון דחוף בביה"ד הבינ"ל לצדק בהאג בבקשה לעצירת המלחמה בעזה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) יקיים בימים חמישי ושישי דיונים בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● בישראל עדיין לא החליטו אם המשלחת תתייצב מחר בהאג, לאחר שלדיונים שנערכו בחודש ינואר האחרון המשלחת התייצבה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נתוני האינפלציה בארה"ב הקפיצו את וול סטריט: מדד S&P 500 ונאסד"ק בשיא כל הזמנים

נאסד"ק עלה ב-1.4% ● מניות המם - גיימסטופ ו-AMC ירדו בכ-20% ● מניות שריכזו עניין: דל, בואינג וניאו ●  ישראליות: מאנדיי זינקה ב-21%, ריסקיפייד עקפה את התחזיות לרבעון הראשון ● הכלכלה מתקררת: האינפלציה בארה"ב עלתה באפריל ב-0.3%, פחות מהצפי ● הביטקוין זינק ב-7%

ראש המוסד, דדי ברנע / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

במוסד רוצים רכבת ישירות למטה הארגון. המשמעות: הזזת המטרו ופגיעה בשכונות מגורים

במשרד התחבורה נבחנת האפשרות לשנות את תוכניות המטרו, אשר אושרו כבר, כדי להקים תחנת רכבת הצמודה למטה המוסד, כפי שמבקש הארגון ● השינוי עלול ליצור אפקט דומינו שמשמעותו עיכוב של שנים בתוכניות המטרו ● משרד רה"מ: "אין כל כוונה לשנות את תוכניות הקמת הרכבת"

מחיר הנחושת בשיא כל הזמנים / צילום: Shutterstock

מחיר המתכת הזו זינק ב-40% בשנה. מה עומד מאחורי המגמה?

הקיטון בהיצע של מתכת הנחושת הוביל לזינוק של 40% במחירה בשנה האחרונה ● על פי ההערכות, המחיר ימשיך לטפס לצד העלייה בביקושים ● סיטי בנק: "הביקושים יעלו ב-4.2 מיליון טונות עד 2030"

היחסים עם ישראל סיבכו את ענק ההשקעות בחזית מפתיעה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ירדן הצליחה לסכל הברחת נשק בהובלת איראן, מה יכול לקרות אם לאיראן יהיה גרעין, נתניהו עדיין לא מוכן לדון ביום שאחרי ופסטיבל מוזיקה שמסתבך בגלל חסות של ברקליס ● כותרות העיתונים בעולם