גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair
מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

ישראל החלה הבוקר (ב') בפינוי אוכלוסייה אזרחית מאזור השכונות המזרחיות ברפיח. זאת בשעה שנראה שהסיכוי להשלמת עסקת חטופים קלוש. כרוזים והודעות SMS נשלחו משעות הבוקר לתושבים בקריאה להתפנות לאזור ההומניטרי במוואסי ולעיר ח'אן יונס.

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל 
רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה 

בסביבת רפיח שוהים מעל מיליון פלסטינים, וכל תוכנית לפעולה רחבה בעיר כוללת פינוי נרחב וממושך של אזרחים צפונה. בשלב זה לפי החלטת הקבינט, מדובר בפינוי זמני של כ-100 אלף בני אדם כהיערכות לפעילות בעיר.

מה מאפיין את רפיח, מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור ארגון הטרור, ואיך הוא ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? גלובס עושה סדר. 

מה קורה ברפיח?

העיר הדרומית ביותר ברצועת עזה מכילה כיום כ־1.3 מיליון פלסטינים, שעקרו אליה מאז החלה הלחימה. לפני כן התגוררו בה כ־300 אלף איש. בנוסף, לצד מעבר כרם שלום עוברות במעבר רפיח כ־170 משאיות סיוע מדי יום לתוך רצועת עזה. טרם המלחמה נכנסו לרצועה כ־500 משאיות עם סחורות, וכ־100 משאיות סיוע מדי יום.

עוד בטרם המלחמה, רפיח התאפיינה בצפיפות אוכלוסין גבוהה, שיעור אבטלה גבוה, מצוקת דיור וקשיים באספקת מים. בשל הצפיפות הרבה באזור, התושבים היו בונים קומות נוספות לבתיהם כדי לתת מענה לגידול באוכלוסייה - אך ללא תכנון הנדסי אלמנטרי.

מה המשמעות של רפיח עבור חמאס?

המפתח לפעילות הכלכלית של ארגון הטרור חמאס נמצא ברפיח, כשהעיר מהווה מוקד תנועת המזומנים בציר ההברחה דרך סיני. "המעבר מתחת לרפיח הוא חשוב מאוד להחייאת או לשמירת הכלכלה של חמאס", אומר לגלובס ד"ר עידו זלקוביץ', ראש התוכנית ללימודי מזרח התיכון באקדמית עמק יזרעאל וחוקר בקתדרת חייקין.

"דרך המנהרות מתחת לרפיח לא עוברים רק אמצעי לחימה, אלא גם כספים רבים, מוצרי טובין, אפילו רכבים ובעלי חיים. המיקום הגאוגרפי של רפיח, והיותה השער של רצועת עזה לעולם, הופך אותה לאחד המוקדים החשובים והאסטרטגיים עבור חמאס. ללא שליטה ברפיח - צינור החמצן של חמאס לעולם החיצון, שנשען על תעשיות ההברחות, נגדע".

במצרים פעלו ב־2015 נגד המנהרות בגבול סיני־רצועת עזה, כאשר הציפו אותן במים. בתקופה האחרונה מצרים ביצרה את גדר הגבול, במטרה למנוע מאזרחים עזתים להיכנס לתוך סיני. מנגד, קהיר לא פועלת למיגור מנהרות העברת הסחורות, אף שבממשלה המצרית מודעים אליהן היטב.

מה מאפיין את רפיח?

"רפיח היא אזור שבטי, ומבחינת כלכלת המנהרות - זו נשלטת על־ידי חמאס וחמולות מהאזור", מסביר ד"ר זלקוביץ'. האוכלוסייה ברפיח מתאפיינת בחמולות, ששומרות על קשר מסחרי עם חמאס. במשך שנים דואג ארגון הטרור להזין את ראשי החמולות בתמלוגים, על־מנת למנוע מהאוכלוסייה באזור להתקומם נגדו.

הלכה למעשה, חמאס והחמולות מתחלקים בהכנסות שנובעות מהמנהרות מסיני. בפעילות ההברחות נוטלים חלק אנשי החמולות, גם אם אינם אנשי חמאס. אלה עושים את זה מאינטרס כלכלי ותו לא.

מי מנהל את הכסף שזורם לעזה כיום?

לדברי ד"ר זלקוביץ', "הסחורות שנכנסות במסגרת הסיוע ההומניטרי נקלטות על־ידי אונר"א - וכפי שלמדנו היא נשלטת על־ידי חמאס. במקומות שצה"ל לא נכנס או יוצא, מי שנוטל אחריות זה אנשי מנגנוני הממשלה של עזה - ואלה חמאס.

"חמאס בנה מנגנוני שליטה משלו אחרי שהשתלט על משרדי הממשלה של הרשות הפלסטינית ברצועה. ועדיין, המשרדים הללו אמונים על חיי היום־יום. כל עוד לא נכנסו אליהם אנשי הרשות הפלסטינית, ניתן לומר שלחמאס עדיין יש יכולת שליטה אזרחיות - גם אם הן מוגבלות. לישראל כרגע אין רצון למוטט את משרדי הממשלה, משום שהיא לא רוצה לקחת שליטה ישירה על חיי היום־יום ברצועה".

מהיכן חמאס מגייס כספים לפעילותו?

ארגון הטרור הפלסטיני יצר לעצמו רשת ענפה של מקורות מימון שונים, שכוללת בתוכה סיוע מדינתי דרך ידידות כמו איראן וטורקיה. לצד זאת, כדי לעקוף סנקציות ולמנוע החרמות של כספים, חמאס מתפעל מערך נכסים ענף עם מוקד בטורקיה, רשת בינלאומית של ארגוני צדקה ושימוש במטבעות קריפטוגרפיים.

כמה גדול התקציב של חמאס בעזה?

לפי הערכות, חמאס העביר מדי שנה, לכל הפחות, מיליארד דולר אל רצועת עזה. לצורך ההשוואה, זה שווה לתקציבה השנתי של סומליה, מדינה עם היקף אוכלוסייה שגדול פי שבעה מזה של רצועת עזה.

האם חמאס ממשיך להשתמש בקריפטו בהיקפים גדולים?

כנראה שלא. לאחר מבצע "שומר החומות" ב־2021 קיבלו חמאס כ־400 אלף דולר בקריפטו, וכעת לא כך הם פני הדברים. זאת, בעקבות פעילות רחבה של ישראל לניטור וסיכול כ־190 העברות קריפטו בין דצמבר 2021 לאפריל 2023. לפי חברת חוקרי הבלוקצ'יין TRM, היקף הלכידות הישראליות עומד על עשרות מיליוני דולרים רק מקריפטו.

מה היקף המימון האיראני לחמאס?

מזכירות המדינה האמריקאית העריכה בעבר כי איראן מעבירה לחמאס 100 מיליון דולר מדי שנה, אבל יש גם המעריכים את הסיוע בפי שניים. ההעברות הללו לא מתבצעות באופן ישיר, אלא לעתים קרובות דרך חברות־קש במדינה שלישית.

מה היקף הנכסים שבידי חמאס?

לפי הערכת מזכירות האוצר האמריקאית, חמאס מנהל מערך נכסים בשווי כחצי מיליארד דולר במדינות כמו ערב הסעודית, איחוד האמירויות וסודאן, אך במיוחד בטורקיה. באיסטנבול ישנו מלון היוקרה AG פלאזה, אשר 75% מהחברה שפיתחה אותו הייתה בבעלות אנשים שקשורים לחמאס. לצד זאת, ארגון הטרור משמש כבעלים בפועל של קניונים ומכרות במדינות שונות.

כלי משמעותי נוסף בהעברת הכספים לפעילי הטרור של חמאס הוא חלפני כספים. כבר בשנת 2019 הושתו סנקציות על רשת חלפני הכספים רדין, שמפעילה סניפים באיסטנבול ובגזיאנטפ שבטורקיה. בה־בעת סומנו שני אזרחים עיראקים, אסמעיל טאש ומרואן א־ראווי, כדמויות מפתח בפעילות הזו עבור חמאס.

מי מנהל את המערך הפיננסי הגלובלי של חמאס?

בדומה ליחיא סינוואר, בעסקת שליט ב־2011 שוחרר גם זאהר ג'בארין בן ה־55. כיום הוא מנהל למעשה את כל תחום החברות והתרומות של ארגון הטרור. ג'בארין מנהל את כל רשת המימון הבינלאומית הסבוכה מאיסטנבול, ללא הפרעה מהממשל הטורקי, שתחת רג'פ טאיפ ארדואן מאפשר להם להשתמש בבנקים.

"ג'בארין הוא מהאחראים על התיק הפיננסי", מציין ד"ר זלקוביץ', "אבל אני מניח שגם להנהגה הבכירה בראשות חאלד משעל ואסמעיל הנייה יש נגישות לנושא".

עוד כתבות

דן פרנס, מנכ''ל קרסו נדל''ן / צילום: לני בן בשט

אולמי התצוגה והשירות של קרסו בת"א ייהרסו, ובמקומם ייבנו שלושה מגדלים

הוועדה המקומית לתכנון ובניה ת"א אישרה את תוכנית מתחם ריב"ל קרסו שמקדמת קרסו נדל"ן ● אושרה להפקדה תוכנית לבניית 5,800 דירות חדשות בעיר אופקים, בשכונת אפיקי נחל ● וגם: אחרי 30 שנים של המתנה, אושרה תוכנית לקרקע פרטית גדולה בצמוד לתל השומר ● חדשות הנדל"ן

יוסי שיינפלד, מייסד ובעלי חברת בינוי וניהול חוות השרתים SDS / איור: גיל ג'יבלי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כך הפך היזם מסוכות נחלים לסנדק של חוות השרתים בישראל

במעטה של חשאיות גמורה, איש העסקים יוסי שינפלד הפך בעשור האחרון לבונה חוות השרתים המוביל במדינה ● הוא אף הקדים את התנופה שחולל מכרז הענן הממשלתי נימבוס בהשקעות בתחום, והחברה שלו מאחסנת בבלעדיות את פעילות מיקרוסופט בישראל ● כעת הוא לוטש את עיניו ליעד הבא: בינה מלאכותית ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

דיון בוועדה לענייני בינה מלאכותית בוועדת המדע בראשות אורית פרקש הכהן / צילום: נעם מושקוביץ', דוברות הכנסת

"יש להיערך לאבטלה הולכת וגוברת": ועדת ה-AI דנה בשוק העבודה

במסגרת דיון בוועדה לענייני בינה מלאכותית, הזהירה היו"ר, אורית פרקש־הכהן, מפני תרחיש בו האוכלוסייה העובדת תצטמצם עד כדי "אבטלה טכנולוגית" ● נציגות משרד העבודה ובנק ישראל ציינו כי "רמת המוכנות של המשק לאימוץ הבינה המלאכותית לא גבוהה מספיק"

היחסים עם ישראל סיבכו את ענק ההשקעות בחזית מפתיעה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ירדן הצליחה לסכל הברחת נשק בהובלת איראן, מה יכול לקרות אם לאיראן יהיה גרעין, נתניהו עדיין לא מוכן לדון ביום שאחרי ופסטיבל מוזיקה שמסתבך בגלל חסות של ברקליס ● כותרות העיתונים בעולם 

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

פרויקט הבנייה הגדול בעולם נאלץ להתמודד עם המציאות

התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה

לירן צביבל, מנכ''ל וממייסדי WEKA / צילום: WEKA

200 עובדים יתחלקו ב-40 מיליון דולר: הסטארט-אפ הישראלי שהופך לחד קרן

ווקה שמספקת פתרון תוכנה לניהול אחסון מידע עבור חברות ענק, הודיעה אתמול על גיוס של 140 מיליון דולר לפי שווי של 1.6 מיליארד ● לפי ההערכה, כחצי מעובדי החברה יהנו מסיבוב מניות סקנדרי בהיקף של 40 מיליון דולר ● לירן צביבל, מנכ"ל החברה: "עידן הבינה המלאכותית רק בראשיתו"

גולן יוכפז, מנכ''ל תאגיד השידור / צילום: יח''צ כאן

מתיחות במועצת התאגיד סביב עלות שידורי היורו: "הצגת נתונים שקריים"

בדיון שהתקיים בשבוע שעבר האשים יונה ויזנטל, אחד מחברי מועצת התאגיד, את המנכ"ל גולן יוכפז בהצגת נתונים שקריים, ואף טען כי העלויות הגבוהות של שידורי משחקי היורו הן בזבוז כספי ציבור ● ויזנטל התנצל לדרישת יוכפז, ואז הדיון המשיך

הבניין בו נמצא הפנטהאוז בפנקס 50, ת''א / צילום: מאיה לוין

בני הזוג השוויצרים, הפנטהאוז בת"א והדרישה של רשות המסים

תושב שווייץ העניק לאשתו פנטהאוז בת"א במתנה, ורשות המסים ביקשה נתח מהעסקה - כמס רכישה ● ביהמ"ש דחה את עמדת רשות המסים וקבע כי לאשה מגיע פטור ממס עבור המתנה שקיבלה

פעילי ארגון הטרור חמאס / צילום: Associated Press, John Minchillo

המעבר של חמאס לטקטיקות גרילה מרמז עבור ישראל על מלחמה ללא סוף

ארגון הטרור האיסלאמיסטי משתמש בטקטיקות פגע וברח ובקבוצות קטנות יותר של לוחמים כדי להראות שהוא יכול להמשיך להילחם "עוד חודשים, אם לא שנים"

ראש המוסד, דדי ברנע / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

במוסד רוצים רכבת ישירות למטה הארגון. המשמעות: הזזת המטרו ופגיעה בשכונות מגורים

במשרד התחבורה נבחנת האפשרות לשנות את תוכניות המטרו, אשר אושרו כבר, כדי להקים תחנת רכבת הצמודה למטה המוסד, כפי שמבקש הארגון ● השינוי עלול ליצור אפקט דומינו שמשמעותו עיכוב של שנים בתוכניות המטרו ● משרד רה"מ: "אין כל כוונה לשנות את תוכניות הקמת הרכבת"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: רפי קוץ

לשכת רה"מ: נתניהו החליט לקדם את חוק הגיוס שאושר בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת

הצעת "חוק שירות הביטחון (שילוב תלמידי ישיבות)", אושרה בכנסת ה-24 ברוב של 51 חברי כנסת בזמן ממשלת בנט-לפיד • במסגרת המתווה: גיל הפטור יירד מ-26 ל-21 למשך שנתיים, ויעדי הגיוס יגדלו במהלך השנים • גורמים במפלגות החרדיות טוענים: לא היינו חלק מהמהלך, המועצות יתכנסו ויחליטו • השר גנץ תקף: "ישראל זקוקה לחיילים ולא לתרגילים פוליטיים"

מחיר הנחושת בשיא כל הזמנים / צילום: Shutterstock

מחיר המתכת הזו זינק ב-40% בשנה. מה עומד מאחורי המגמה?

הקיטון בהיצע של מתכת הנחושת הוביל לזינוק של 40% במחירה בשנה האחרונה ● על פי ההערכות, המחיר ימשיך לטפס לצד העלייה בביקושים ● סיטי בנק: "הביקושים יעלו ב-4.2 מיליון טונות עד 2030"

ג'ייקוב לו, שגריר ארה''ב בישראל / צילום: אוריה תדמור

שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, מגיע מחר לראיון מיוחד בכנס גלובס

במסגרת כנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל של גלובס שייערך מחר (ה'), שגריר ארה"ב יעניק ראיון מיוחד ● עוד ידברו בכנס: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר, לראשונה מאז שהודיע על סיום תפקידו, ומנכ"ל פרטנר אבי גבאי וכן שורה של גורמים מובילים בחברה הערבית והיהודית

סניף של שופרסל דיל. בעיגול: רני רהב / צילומים: טלי בוגדנובסקי, שלומי יוסף

אחרי 25 שנה: שופרסל ורני רהב נפרדים

במסגרת רה-ארגון שעוברת שופרסל אחרי כניסתם של האחים אמיר, החליטה הנהלת החברה להיפרד מהדובר שליווה אותה למעלה משני עשורים ● רהב: "זכותם המלאה של בעלים להחליף דובר, משום שדוברות זו משרת אמון"

יקי נוימן, מנכ''ל קבוצת דוראל / צילום: מיכה לובטון

המיזם הסולארי החדש שנבנה בתוך מטע אבוקדו

הפרויקט המשותף לחברת דוראל ולקיבוץ רבדים עושה שימוש כפול בקרקע שחוסך מקום והשקעה בהולכה ● גם האבוקדו מרוויח: הפאנלים הסולאריים המותקנים מעל המטע מעניקים לצמח את תנאי ההצללה והאור המדויקים עבורו ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: shutterstock, נועם מושקוביץ' (דוברות הכנסת), תמר מצפי

האינפלציה מרימה ראש: הסעיף שבו מסתתרת הדרמה הגדולה ומה יקרה לשקל?

מדד אפריל הפתיע בפעם השלישית ברצף עם קצב שנתי של 2.8%, הרבה מעל התחזיות המוקדמות ● סעיף אחד בלט לרעה במיוחד, בנק ישראל כנראה לא יוריד את הריבית בקרוב, ומה חושבים האנליסטים? ● שש הערות

 

 

ג'רום פאוול, יו''ר הפד / צילום: ap, Susan Walsh

האינפלציה בארה"ב סיפקה זריקת אופטימיות למשקיעים. האם היא תישמר?

מדד המחירים לצרכן בארה"ב עמד בחודש אפריל בציפיות הכלכלנים עם קצב שנתי של 3.4% ● מדובר בהתמתנות קלה באינפלציה ששלחה את וול סטריט לעליות, אך רפי גוזלן מאי.בי.אי פחות אופטימי: "יהיה קשה למתן את רמות המחירים"

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בישראל ובארה"ב: שלושה נתוני מאקרו גורליים יפורסמו בתוך 24 שעות

החל מהיום (ד') בצהריים יחל מרתון של נתוני מאקרו חשובים ● הראשון שבהם יהיה מדד המחירים לצרכן בארה"ב לחודש אפריל, שהפתיע לרעה במשך 4 פעמים ברצף ● משם הפוקוס יעבור לישראל, עם פרסום נתוני האינפלציה והתוצר ● אלו הציפיות בשוק

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

מחר: דיון דחוף בביה"ד הבינ"ל לצדק בהאג בבקשה לעצירת המלחמה בעזה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) יקיים בימים חמישי ושישי דיונים בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● בישראל עדיין לא החליטו אם המשלחת תתייצב מחר בהאג, לאחר שלדיונים שנערכו בחודש ינואר האחרון המשלחת התייצבה

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

עשרות ק"מ מהגבול: כטב"ם חיזבאללה התפוצץ ליד צומת גולני

שעות אחרי המטח הכבד למירון שכלל כ-60 רקטות, חיזבאללה טען: ביצענו שיגורים לעבר בסיס בגליל התחתון • קצין צנחנים נפצע קשה ו-2 בינוני בלחימה ברצועת עזה • אלעד פינגרהוט הוא האזרח שנהרג אתמול במתקפה בגבול הצפון, נקבע מותו של לירון יצחק שנפצע אנושות מפצמ"ר שלשום בעזה • התרעה הופעלה בשדרות בפעם ה-3 היום  • עדכונים שוטפים