גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה-i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית ● יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ
יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החודש, אישרה ועדת הכלכלה את הצעת משרד התחבורה לבטל בשנה הבאה את הטבת האגרה השנתית על כלי רכב חשמליים, ולהשוות אותה לזו של רכבי בנזין. זהו עוד נדבך בקמפיין המתמשך של המדינה, שמטרתו לשכנע את (רוב) הלקוחות בישראל לנטוש את חלום הבעלות על רכב חשמלי ירוק חסכוני, ולחזור לרכבי בנזין מזהמים.

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל 
על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה 

ולמי שעדיין מבולבלים, הינה תקציר: נכון להיום מס הקנייה על רכב חשמלי גבוה יותר מפי שלושה משהיה לפני שנתיים, ובינואר הקרוב הוא יטפס שוב, ל-45% לכל הפחות. במקביל גם התקרה הכספית של הטבת מס הקנייה נחתכה ביותר במחצית, מה שתורם לייקור של דגמים רבים. ובאופק נמצא מס הנסועה על רכב חשמלי, שמתקדם לקראת יישומו בתחילת 2026. בשורה התחתונה ספק אם ב-2025 ניתן יהיה למצוא אפילו חשמליות בסיסיות בפחות מ-150 אלף שקל.

גם מחיר המכוניות ההיברידיות המשפחתיות נוסק כיום לגבהים חדשים ומגביל את אופציות הרכישה של בעלי תקציב מוגבל לרכישת רכב חדש. אז אם יש לכם תקציב של 120-130 אלף, ואתם מחפשים רכב חדש עם שימושיות משפחתית מתקבלת על הדעת וחיסכון בדלק, תמצאו את מבוקשכם רק בקומץ של דגמים מקטגוריית ה"סופר-מיני". אחת האופציות הפופולריות בפלח היא יונדאי i20, שנחתה כאן לאחרונה אחרי עדכון תקופתי.

 

עיצוב חיצוני

חיצונית ה-i20 מציגה עיצוב מושחז ועדכני, שמנסה לשכפל די בלי בושה את סגנון העיצוב של סיאט איביזה.

לרכב יש פרופיל צד דינמי עם שלל זוויות חדות וקפלי מתכת; חרטום מחודד ומושחז שמשתפל מטה בזווית תלולה ומסתיים בגריל מושחר גדול ובצמד של פנסי חזית גדולים וזוויתיים; וזנב נאה עם פנסים אחוריים בתצורת "Z".

אם מוסיפים לכך חישוקים גדולים ובולטים שעוטים צמיגי ספורט, ונכללים בחבילת האבזור הבכירה שבה נסענו, מקבלים רכב נאה שפונה בעליל לקהל הצעיר.

פנים הרכב

גם תא הנוסעים שומר על המיצוב הצעיר של העיצוב החיצוני. מערך הפיקוד הדיגיטלי משלב בין מסך מחוונים רחב ונאה ובין מערכת מולטימדיה רוחבית, ויוצר מערך חזותי עדכני.

עיצוב סביבת הנהג והנוסעים משלב טקסטורות מעניינות וקווי עיצוב רעננים, שמשדרגים את תחושת האיכות החזותית.

גם איכות הייצור טובה, כמקובל בתוצרת קוריאה, וחבל רק שחומרי הדיפון עצמם לא מיישרים קו עם המראה. בטווח מגע ממוקמים בעיקר משטחי פלסטיק קשיחים.

הנדסת האנוש פשוטה, מאורגנת היטב ונטולת התחכמויות, עם מתגים פיזיים לשליטה על רוב המערכות החיוניות ומוט הילוכים מסורתי במרכז הקונסול המרכזי. ההגה קטן ונוח לאחיזה ומערך הפיקוד שעליו חוסך הסחת דעת בנסיעה.

האבזור התקני משתנה בהתאם לגרסת האבזור, ובגרסה הבכירה שעמדה למבחן הוא כולל בין השאר מערך בטיחות אקטיבי משודרג עם הגנה היקפית די מלאה.

הרשימה כוללת גם התנעה ללא מפתח וכו', אבל גג שמש, שהוא "פריט סגנון חיים" מבוקש בפלח הזה, אינו מהווה אפילו אופציה.

תנוחת הנהיגה נמוכה יחסית, אבל קל למצוא זווית נוחה מאחורי ההגה, והמושבים הקדמיים ידידותיים לחוליות הגב גם בנסיעות ארוכות. עם זאת אין להם יותר מדי תמיכה צידית לפניות הדוקות.

התא מעניק תחושה סובייקטיבית של מרחב מכובד לראש, לרגליים ולכתפיים של ארבעה מבוגרים מלפנים ומאחור. כפי שניתן לצפות מרכב בקטגוריה הקומפקטית, המושב האחורי פחות ידידותי לשלושה, אך ניתן למקם עליו שני מבוגרים וכיסא תינוק.

תא מטען

תא המטען מציע נפח מכובד של 352 ליטר, זהה כמעט לנפח של פולקסווגן פולו.

הרצפה השטוחה מאפשרת אחסון חפצים גדולים יחסית, ואחרי קיפול מהיר של המסעד האחורי הצלחנו לדחוק פנימה אפילו זוג אופני הרים.

מנוע וצריכת דלק

"ההשראה" שקיבלה ה-i20 מרכבי קבוצת פולקסווגן בולטת גם במפרט ההנעה. המנוע היחיד שלה הוא טורבו-בנזין עם שלושה צילינדרים בנפח של 1 ליטר, שמייצר הספק של 100 כ"ס ומשודך לתיבה כפולת מצמדים בת 7 מהירויות.

למנוע אין צליל מוזיקלי במיוחד, ונתון תאוצה אובייקטיבי מאפס ל-100 קמ"ש ב-11.4 שניות לא נשמע מסעיר.

אבל במצב התכנות הספורטיבי הוא מעניק תחושה סובייקטיבית מפתיעה של מרץ כמעט ספורטיבי, וצובר מהירות בקצב מהנה גם בעליות תלולות. התגובה ללחיצה על הדוושה כמעט מיידית, והתיבה האוטומטית מספקת העברות נמרצות וחלקות תחת עומס.

על הכביש המהיר המנוע "נרגע", ומאפשר שיוט מהיר עם רזרבות כוח מספקות לעקיפה מזדמנת. צריכת הדלק המוצהרת נעה סביב 17 ק"מ לליטר, וגם בעלי רגל כבדה לא יתקשו להשיג 14-15 ק"מ לליטר, נתון בהחלט מכובד למנוע טורבו.

על הכביש

על הכביש מפגינה המכונית התנהגות נעימה וחדה. ההיגוי זריז ודי מאוזן, העברות המשקל על כבישים מפותלים מהירות ונטיית הגוף בפניות מזערית. פיתוי לשעשועי כביש.

המכונית נעימה לתנועה גם בעיר בזכות הממדים הקומפקטיים וקוטר הסיבוב המזערי.

לתחושה הקלילה והנמרצת תורמים משקל זבוב של כ-1.1 טונות בלבד וחישוקים בקוטר 17 אינץ' בגרסה הבכירה, עם צמיגים בחתך נמוך.

מנגד חישוקים וצמיגים כאלה ברכב כה קטן גובים מחיר מוחשי בסעיף נוחות הנסיעה, כאשר הגלגלים האחוריים נוטים לקפץ ולחבוט בעת פגישה עם מהמורות עירוניות עמוקות.

יש להניח, שבגרסאות הבסיס עם גלגלים/צמיגים מתונים יותר ספיגת הזעזועים תהיה טובה יותר.

מחיר

המחיר של יונדאי i20 מתחיל בכ-122 אלף שקל ומגיע עד כ-130 אלף שקל לגרסה הבכירה.

אנחנו זוכרים בגעגועים את התקופה שבה היה ניתן לרכוש בתקציב כזה בישראל איזה קרוס-אובר אופנתי או משפחתית סבירה.

אבל במציאות הנוכחית אלה כמעט מחירים "עממיים", ובהתחשב במוניטין של המותג ובשימושיות של הרכב זו בחירה הגיונית, שלא תקפח גם את חובבי הנהיגה.

ובקצב שבו המדינה מקטינה את הכדאיות של הרכב החשמלי, נראה שכל הפלח הזה עתיד לקבל הזדמנות נוספת בקרוב.
11.4 שניות

חלק מהמתחרות

פיז'ו 208

130 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של 208 החדשה. מנוע 1.2 ליטר טורבו מייצר 130 כ"ס ומאיץ ל־100 ב־8.9 שניות. שלדה חדה עם נוחות טובה. תא נוסעים מעט פחות מרווח.

סיאט איביזה

במחיר של בין 116־130 אלף שקל זו אחת הסופר-מיני הנמכרות ביותר. מנוע טורבו-בנזין 1 ליטר מייצר 110 כ"ס ומאיץ את הרכב ל־100 ב־10 שניות.

עוד כתבות

מוצרי סוגת בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

רשות התחרות: סוגת תשלם 18 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת הסכמות שנחתמו בין רשות התחרות לסוגת, היא תשלם את העיצום הכספי בגין התערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובשורה של המלצות מחיר לקמעונאים ● סוגת בתגובה: "במספר מצומצם של מקרים אירעו כשלים טכניים בתהליכי העבודה"

ורנון היל וכלבו סר דאפילד בפתיחת סניף חדש של מטרו בנק בלונדון, ב-2010 / צילום: Reuters, PA Images

המנכ"ל שהעסיק את אשתו, נתן לכלב שלו תואר והפיל בנק

ורנון היל, המייסד של בנק קומרס ומטרו בנק, שניהם הסתבכו בשל עבירות רגולטוריות, היה גם מי שעמד מאחורי בנק רפובליק פירסט שנפל

איליה סוצקבר, המדען הראשי של חברת OpenAI והמנכ''ל לשעבר סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

איליה סוצקבר, המייסד המשותף הישראלי של OpenAI, הודיע על עזיבת הסטארט-אפ

בציוץ בטוויטר כתב המדען הראשי והמייסד המשותף הישראלי של OpenAI, איליה סוצקבר, כי הוא עוזב את הסטארט-אפ וכי "הוא נרגש לקראת מה שיבוא כעת" ● המנכ"ל סם אלטמן כבר צייץ בתגובה: "זה מאוד עצוב לי" ● לאחר עזיבתו של סוצקרבר, הודיע בכיר נוסף, יאן לייקה, על עזיבתו

נמל צ'בהאר, על חוף הים הערבי / צילום: ויקיפדיה, Amohammadid

הודו בדרך לאיראן, ואומרת לארה"ב וכנראה גם לישראל: זה לא עניינכן

ההודים חתמו השבוע על הסכם להפעיל את נמל צ'בהאר בחוף האיראני של הים הערבי - שיהיה שער הכניסה לפרוזדור הודי אל מרכז אסיה ואל הקווקז ● איראן רואה בו הישג אסטרטגי מזהיר, הודו בולמת את סין - ודואגת בעיקר לעצמה ● בארה"ב הזכירו: "נמשיך לאכוף את הסנקציות"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

גל מעצרים במשטרת אנקרה: "חשש של ארדואן לניסיון הפיכה"

לפי דיווח של סוכנות "פוליטיקיול", כוחות ביטחון הפנים של טורקיה עצרו מספר בכירים במשטרת אנקרה, בגין חשד לקשר שלהם עם גורמי פשע ● לפי דיווח אחר, אחת מהדמויות המרכזיות בחקירה, המוגדר בתור "עד סודי" בתיק, טען כי "משטרת אנקרה ניסתה לתכנן הפיכה"

מחיר הנחושת בשיא כל הזמנים / צילום: Shutterstock

מחיר המתכת הזו זינק ב-40% בשנה. מה עומד מאחורי המגמה?

הקיטון בהיצע של מתכת הנחושת הוביל לזינוק של 40% במחירה בשנה האחרונה ● על פי ההערכות, המחיר ימשיך לטפס לצד העלייה בביקושים ● סיטי בנק: "הביקושים יעלו ב-4.2 מיליון טונות עד 2030"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: רפי קוץ

לשכת רה"מ: נתניהו החליט לקדם את חוק הגיוס שאושר בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת

הצעת "חוק שירות הביטחון (שילוב תלמידי ישיבות)", אושרה בכנסת ה-24 ברוב של 51 חברי כנסת בזמן ממשלת בנט-לפיד • במסגרת המתווה: גיל הפטור יירד מ-26 ל-21 למשך שנתיים, ויעדי הגיוס יגדלו במהלך השנים • גורמים במפלגות החרדיות טוענים: לא היינו חלק מהמהלך, המועצות יתכנסו ויחליטו • השר גנץ תקף: "ישראל זקוקה לחיילים ולא לתרגילים פוליטיים"

צבי יוכמן / צילום: איל יצהר

מהפך: רשות המסים דרשה 1.5 מיליון שקל מאיש עסקים, ובסוף תשלם לו פיצוי של 95 אלף שקל

רו"ח צבי יוכמן, מייסד ושותף מנהל בקרן ההשקעות סקיי, רכש לפני כעשור דונם של קרקע בירושלים ב כ-25 מיליון שקל ● לאחר מכן רשות המסים דרשה ממנו תשלום מע"מ של כ-1.5 מיליון שקל ● אחרי תהליך משפטי ארוך, ביהמ"ש המחוזי בת"א פטר את יוכמן מהתשלום, וחייב את רשות המסים לשלם לו פיצוי בסך 95 אלף שקל

בניין חברת סלקום / צילום: עינת לברון

לאחר שהשליטה בסלקום החליפה ידיים: האם העלאת מחירים בדרך?

קבוצה בראשות קרן פורטיסימו של יובל כהן השלימה את רכישת מניות דסק"ש בסלקום ב-936 מיליון שקל ● מאז נחתם מזכר ההבנות בדצמבר זינקה מניית סלקום ב-26%

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

שינוי בצמרת אמזון: אדם סליפסקי, מנכ"ל שירותי הענן פורש מתפקידו

סליפסקי: "זהו זמן טוב עבורי לבלות זמן רב יותר עם משפחתי, להיטען מעט, וליצור לעצמי מרחב מנטלי כדי לשקף ולבחון את האפשרויות שלי" ● מאט גרמן, סגן נשיא למכירות ושיווק של שירותי האינטרנט של אמזון, יחליפו ● ברבעון האחרון, שירותי הענן יצרו לאמזון הכנסות של 25 מיליארד דולר, מעל ציפיות האנליסטים

חברת נובה רחובות / צילום: איל יצהר

כ־50% מהעליות בזכותן: שתי מניות השבבים שמושכות את הבורסה בתל אביב כלפי מעלה

המשקיעים במניות נובה וקמטק נהנו בשנה האחרונה מתשואה תלת־ספרתית שאחראית לחלק נכבד מהעליות במדדי הדגל של ת"א ● מהיכן נובעת ההצלחה שלהן, האם הן צפויות להמשיך לזנק, ואיזו מניית שבבים נשארה מאחור?

חלה עלייה בסיכון האשראי בענפי הבינוי והנדל''ן, שמשתקפת גם במדדי איכות האשראי / צילום: Shutterstock

למרות עליית הסיכון: הבנקים הגדילו ב-14% את האשראי לענף הנדל"ן

דוח הפיקוח על הבנקים לשנת 2023 מגלה כי תיק האשראי של חמש קבוצות הבנקאות הגדולות עמד בסוף השנה על 293 מיליארד שקל ● בפיקוח מודעים לסיכוני הריבית הגבוהה ולהשפעות המלחמה ועוקבים מקרוב אחרי הצמיחה בתחום ● החדשות הטובות: הבנק המרכזי מעריך שליזמים רבים אפשרות לספוג את ההשפעות הללו

ראש המוסד, דדי ברנע / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

במוסד רוצים רכבת ישירות למטה הארגון. המשמעות: הזזת המטרו ופגיעה בשכונות מגורים

במשרד התחבורה נבחנת האפשרות לשנות את תוכניות המטרו, אשר אושרו כבר, כדי להקים תחנת רכבת הצמודה למטה המוסד, כפי שמבקש הארגון ● השינוי עלול ליצור אפקט דומינו שמשמעותו עיכוב של שנים בתוכניות המטרו ● משרד רה"מ: "אין כל כוונה לשנות את תוכניות הקמת הרכבת"

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

מחר: דיון דחוף בביה"ד הבינ"ל לצדק בהאג בבקשה לעצירת המלחמה בעזה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) יקיים בימים חמישי ושישי דיונים בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● בישראל עדיין לא החליטו אם המשלחת תתייצב מחר בהאג, לאחר שלדיונים שנערכו בחודש ינואר האחרון המשלחת התייצבה

לירן צביבל, מנכ''ל וממייסדי WEKA / צילום: WEKA

200 עובדים יתחלקו ב-40 מיליון דולר: הסטארט-אפ הישראלי שהופך לחד קרן

ווקה שמספקת פתרון תוכנה לניהול אחסון מידע עבור חברות ענק, הודיעה אתמול על גיוס של 140 מיליון דולר לפי שווי של 1.6 מיליארד ● לפי ההערכה, כחצי מעובדי החברה יהנו מסיבוב מניות סקנדרי בהיקף של 40 מיליון דולר ● לירן צביבל, מנכ"ל החברה: "עידן הבינה המלאכותית רק בראשיתו"

דן פרנס, מנכ''ל קרסו נדל''ן / צילום: לני בן בשט

אולמי התצוגה והשירות של קרסו בת"א ייהרסו, ובמקומם ייבנו שלושה מגדלים

הוועדה המקומית לתכנון ובניה ת"א אישרה את תוכנית מתחם ריב"ל קרסו שמקדמת קרסו נדל"ן ● אושרה להפקדה תוכנית לבניית 5,800 דירות חדשות בעיר אופקים, בשכונת אפיקי נחל ● וגם: אחרי 30 שנים של המתנה, אושרה תוכנית לקרקע פרטית גדולה בצמוד לתל השומר ● חדשות הנדל"ן

ערן זינמן ורעי מן, מנכ''לים משותפים, מאנדיי.קום / צילום: נתנאל טוביאס

מאנדיי הכתה את תחזיות השוק ברבעון; המניה מזנקת בכ-20% במסחר המוקדם

מאנדיי.קום פרסמה תוצאות חזקות לרבעון ● בעקבות עדכון מחירים ללקוחות החברה עקפה את התחזיות ומעלה את התחזית השנתית ● המניה מזנקת בטרום מסחר למחיר המשקף למאנדיי שווי של מעל 10 מיליארד דולר

ג'רום פאוול, יו''ר הפד / צילום: ap, Susan Walsh

האינפלציה בארה"ב סיפקה זריקת אופטימיות למשקיעים. האם היא תישמר?

מדד המחירים לצרכן בארה"ב עמד בחודש אפריל בציפיות הכלכלנים עם קצב שנתי של 3.4% ● מדובר בהתמתנות קלה באינפלציה ששלחה את וול סטריט לעליות, אך רפי גוזלן מאי.בי.אי פחות אופטימי: "יהיה קשה למתן את רמות המחירים"

יקי נוימן, מנכ''ל קבוצת דוראל / צילום: מיכה לובטון

המיזם הסולארי החדש שנבנה בתוך מטע אבוקדו

הפרויקט המשותף לחברת דוראל ולקיבוץ רבדים עושה שימוש כפול בקרקע שחוסך מקום והשקעה בהולכה ● גם האבוקדו מרוויח: הפאנלים הסולאריים המותקנים מעל המטע מעניקים לצמח את תנאי ההצללה והאור המדויקים עבורו ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד 

ג'ייקוב לו, שגריר ארה''ב בישראל / צילום: אוריה תדמור

שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, מגיע מחר לראיון מיוחד בכנס גלובס

במסגרת כנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל של גלובס שייערך מחר (ה'), שגריר ארה"ב יעניק ראיון מיוחד ● עוד ידברו בכנס: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר, לראשונה מאז שהודיע על סיום תפקידו, ומנכ"ל פרטנר אבי גבאי וכן שורה של גורמים מובילים בחברה הערבית והיהודית