גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בקרוב בתל אביב: חמישה מנחתים חדשים יוקמו למסוקים

לקראת סגירתו של שדה התעופה בהרצליה, חברת נתיבי ישראל מחפשת חלופות למנחת מסוקים בת"א ● יעקב יופה, משנה סמנכ"ל לתעופה בחברה: "בכוונתנו לאתר כחמש נקודות נחיתה במרחב ת"א, כולל אפשרות למסוקים לנחות על גגות במקומות שיאושרו"

שטח נחיתה למסוקים. כיום פועלים כ־30 מנחתים מפוקחים / צילום: גלעד קוולרצ'יק
שטח נחיתה למסוקים. כיום פועלים כ־30 מנחתים מפוקחים / צילום: גלעד קוולרצ'יק

"המשימה שלנו היא למצוא מקום לשדה תעופה עבור מסוקים במרכז הארץ, במרחק של 10 דקות טיסה ממרכז תל אביב, ממנו יפעלו מסוקים ביום ובלילה, וכן לוודא שיוכלו להוריד ולעלות נוסעים בתל אביב בנקודות נחיתה, בין היתר תוך שימוש בגגות של מבנים כגון בנייני משרדים או אזורי תעשייה, בדומה למנחת על גג בית החולים איכילוב או בניין משרד הביטחון בקריה", מספר יעקב יופה, משנה סמנכ"ל לתעופה בחטיבת PPP בחברת נתיבי ישראל.

המיזם הסולארי החדש שנבנה בתוך מטע אבוקדו
שני בנייני ענק שיאכלסו 9 מיליון איש: כך נקלע לסחרור הפרויקט הגדול בעולם 

בחודש מרץ האחרון הודיעה חברת נתיבי ישראל (נת"י) על הארכת מועדים במכרז לבחינת חלופות עבור שדה תעופה למסוקים (הליפורט). "המכרז נועד לבחור צוות שיבצע תכנון ובחינת חלופות להקמת הליפורט במרכז הארץ ולנקודות נחיתה (הליפדים) בתל אביב לצורך הורדה ואיסוף של נוסעים. זאת, לאחר שביצענו בחינת היתכנות למימוש הפרויקט כפרויקט זכייני בשיטת PPP בשיתוף המגזר הפרטי", מסביר יופה, ומוסיף כי "המשמעות הינה שהזכיין יתכנן, יקים ויפעיל את ההליפורט לתקופת זיכיון של עד 25 שנה.

כמה שטח דורש מנחת מסוקים?
"הפרוגרמה של ההליפורט מצריכה שטח בגודל של כ־20 דונם וכוללת עמדות נחיתה למסוקים, מקום לאחסנתם ואחזקתם, אמצעי תדלוק, טרמינל נוסעים ועוד.

"צוות התכנון יידרש לבחון ולהציע אתרים במרחק של 10 דקות טיסה מתל אביב. במסגרת תהליך אישור התוכנית יוכן תסקיר השפעה על סביבה כמקובל בקידום תשתיות לאומיות".

"בעלי מסוקים מאלתרים מקומות נחיתה"

הרקע לצורך בהקמת הליפורט למסוקים הוא סגירת שדה דב ב־2020, וסגירתו המתוכננת של שדה התעופה בהרצליה. יופה: "שדה דב שימש כשדה תעופה אזרחי וצבאי, המסוקים האזרחיים פעלו מתוכו במהלך היום וחנו בו במהלך הלילה ובנוסף טופלו ותוקנו במקום. עם סגירת שדה דב עברו המסוקים ברובם לשדה התעופה בהרצליה. אך גם שדה התעופה בהרצליה צפוי לסגירה ב־2025. ייווצר מצב שבו לא יהיה שדה תעופה למסוקים במרכז הארץ ממנו יוכלו לפעול במהלך היום, לשהות במהלך הלילה, קרי יצרכו למצוא מקום חדש לפעול ממנו בצפון הארץ או בדרומה דבר שהמשמעויות שלו טרם נבחנו".

יופה מוסיף כי כרגע, בעלי מסוקים מאלתרים ונוחתים בשדות ובמקומות לא מוסדרים. "אנו עדים למסוקים שנוחתים בשטחים לא מוסדרים ולא מכבדים את הנוסעים. בכוונתנו לאתר כחמש נקודות נחיתה במרחב תל אביב מצפון העיר ועד דרומה, כולל אפשרות לאפשר למסוקים לנחות על גגות במקומות שיאושרו, וזאת לצורך הנגשת הנוסעים למרכזי הביקוש. הנוסע יוכל לרדת באחת מנקודות הנחיתה שיאותרו ולהמשיך לדרכו באמצעי תחבורה ציבורית".

אבל לא קל למצוא חמש נקודות נחיתה בתל אביב, ועד כה אותר מיקום רק בסמוך לרידינג. "מציאת נקודת נחיתה בתווך העירוני מחייבת להתחשב בכמה אילוצים כגון הגבלות תעופתיות, איכות הסביבה, ייעודי קרקע ועוד", מסביר יופה. "רת"א כגוף רגולטורי תקבע אילו סוגי מסוקים יוכלו לנחות על גגות, אילו הכשרות יידרשו הטייסים לעבור, הכול בהתאם לבטיחות טיסה ולפי תקנים מקובלים בעולם".

בראייה עתידנית התכנון יכלול גם חשיבה על מוניות רחפן חשמליות: "לאחרונה נתבקשנו על ידי רת"א גם לכלול בתכנון ה'הליפורט' מענה גם כ'ורטיפורט' לטובת מענה לכלי תעופה מסוג EVTOL (electric vertical take־off and landing) המשמשים כמוניות אוויריות חשמליות. זה תחום שמאוד מתפתח בשנים האחרונות בעולם. לדוגמה, ממשלת צרפת הכריזה שתעשה שימוש בכלים אלו לשינוע הספורטאים מהשדה תעופה לכפר האולימפי במסגרת האולימפיאדה הצפויה בפריז השנה."

נקודות נחיתה ומוניות רחפן

על פי אתר רשות התעופה האזרחית כיום בישראל ישנם כ־30 מנחתים המפוקחים על ידי הרשות, המופעלים על ידי גורמים פרטיים ומועצות מקומיות. רובם, כוללים רק מסלול נחיתה ומספר מבנים. ביניהם ניתן למנות את מנחת מגידו, מנחת ראשון לציון ומנחת עין יהב, וישנם כ־10 מנחתים למטרות חקלאיות. יש משטחי נחיתה שמשמשים בעיקר לפעילות חירום רפואית, בהם מנחת איכילוב, מנחת אסותא אשדוד, מנחת רמב"ם, תלה"ש ואחרים.

בתחילת החודש החליטה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה לקדם תוכנית מעודכנת לפרישת אתרי התעופה בישראל ((תמ"א 1/13), שתועבר להערות הציבור והוועדות המחוזיות. התוכנית, מחליפה את התוכנית הקודמת לפרישת שדות תעופה בישראל (תמ"א 15) שאושרה לפני 24 שנים. מטרתה לשמר שטחים לטובת קיומה של התעופה ולקבוע את האופן להכנת תוכניות מפורטות לאתרים, שיוכנו לאחר אישורה ואשר יסתמכו בין היתר על תסקירי השפעה על הסביבה.

אילנה שפרן, מנהלת אגף תחבורה במינהל התכנון, מסבירה: "התוכנית נועדה לשדות תעופה שישרתו טיסות פנים ארציות, טיסות מסחריות, לימוד וצילום.

"שדה תעופה הוא גם מנחת למסוקים וזו אחת הפונקציות שלו. אומנם למסוק השפעה סביבתית נמוכה משל מטוס, אך הוא מייצר רעש ורוח. יש לכך גם השפעה על גובה הבנייה באזור. מנחתים להובלת סחורות הם קטנים יותר".

צילום: Shutterstock

"רחפנים צורכים הרבה פחות שטח ממסוקים"

שפרן מציינת כי כרגע מקדמים בעיקר מנחתי מסוקים לבתי חולים: "אנחנו לא מקדמים כרגע מנחתי מסוקים מעבר לבתי חולים, אבל יש חשיבה בנושא, ורוצים כל כמה קילומטרים גם גג שישמש כמנחת מסוקים בתל אביב וסביבתה. לשם כך צריך לבדוק את זכויות הבנייה מסביב, כלומר מה זה עוצר והאם אפשר לבנות לגובה בתל אביב כשמנחיתים מסוק על מגדל. ".

באשר לרחפנים, הם עדיין אינם בגדר כלי תחבורה רציני, אך נראה שכבר יש שיח בנושא. לדברי שפרן, "רחפנים זה עניין חדש מאוד. הם צורכים הרבה פחות שטחים ממנחת מסוקים, שדורש עשרות מטרים רבועים.

"ברגע שנדע יותר, תיקבע מדיניות. בסופו של דבר זה יבוא לידי ביטוי בתוכניות מפורטות עירוניות. במקומות שבהם תל אביב חושבת שהיא תאפשר לנחות, שם יידרש שלא יבנו לגובה. צריך להבין את התכנון והמגבלות שמשיתים על המרחב".

עוד כתבות

גיא חכמי, מנהל ההשקעות הראשי של הבנקאות הפרטית בבנק דיסקונט / צילום: דוברות דיסקונט

מנהל ההשקעות שבטוח שענקיות הטכנולוגיה לא ימשיכו להוביל בעשורים הבאים

גיא חכמי, מנהל השקעות בדיסקונט, בטוח שענקיות הטכנולוגיה שמובילות את וול סטריט לא יעשו זאת בעתיד ● בהתאם הוא ממליץ לפזר את ההשקעות בעולם ולהתמקד באג"ח קונצרניות: "יש אפיקים בשוק החוב שנותנים 8%–9% שנתיים, כלומר יותר מלהכפיל את הכסף בעשר שנים"

מנהלי המשרד הממוזג גולדפרב גרוס זליגמן / צילום: דדי אליאס

גולדפרב גרוס זליגמן: חשד שבוצע ניסיון חדירה נוסף לרשת החברה

פירמת עורכי הדין גולדפרב גרוס זליגמן, שהותקפה בשבוע שעבר ע"י האקרים, הודיעה כי עודכנה ע"י מערך הסייבר הלאומי על ניסיון תקיפה נוסף ● בפירמה אישרו לאחר התקיפה הראשונה כי הועתק מידע, והודיעו כי שכרו את חברת הסייבר סיגניה, מהמובילות בתחום ● בין השאלות שנותרו פתוחות: מהו היקף המידע שנגנב, וכיצד בוצעה התקיפה?

אילוסטרציה: shutterstock

סימן מדאיג: הנתון הישראלי שזינק לשיא של 13 שנה

לפני פרסום החלטת הריבית של בנק ישראל, קפצה תשואת האג"ח לעשר שנים ליותר מ-5% - הגבוהה ביותר מאז 2011 ● המשמעות: ירידה בביקושים שגורמת למדינה להנפיק חוב בעלות גבוהה יותר ● ברקע: פרמיית הסיכון הגבוהה והחוב הממשלתי המטפס

בית העיתונאים, תל אביב / צילום: Shutterstock

רק אחרי עשור: אושרה הקמת מגדל מאחורי בית העיתונאים בתל אביב

ההערכות הן שהמחיר לדירה בפרויקט העתידי יעמוד על כ־70־80 אלף שקל למ"ר ● קרן ריאליטי רכשה את המתחם ב־2015 ב-172 מיליון שקל, כעת הוא מוערך בפי 2 ● כחלק מהפרויקט, מאחורי בית העיתונאים ייהרס בניין בן ארבע קומות ששימש את יחידת דובר צה"ל במשך שנים רבות

מפכ''ל המשטרה, קובי שבתאי / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

המפכ"ל שבתאי ברקע הזימון לשימוע: אעמוד כחומה בצורה מול הניסיונות להכניס שיקולים פוליטיים למשטרה

ברקע הטענות לפוליטזציה של המשטרה מצד בן גביר והזימון שלו לשימוע, אמר המפכ"ל קובי שבתאי: "המשטרה במדינה דמוקרטית חייבת להיות נקייה מכל סממן פוליטי" • עוד הדגיש שבתאי בדבריו כי "עצמאות המשטרה היא אבן-דרך הנדרשת במדינה דמוקרטית"

כפר סבא / צילום: Shutterstock

עם הנחות של כמיליון שקל לדירה: שווקו 950 יח"ד במחיר מטרה במרכז הארץ

על הקרקעות יוקמו הפרויקטים שישתתפו בהגרלות העתידיות של תוכנית "דירה בהנחה", והם עשויים להציע הנחות גבוהות במיוחד, ודאי ביחס למחירים באזורי הביקוש ● 137 הצעות הוגשו לתשעת המגרשים

ההסתבכות של יוסי כהן, ההבטחה של טראמפ

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: טרמאפ הבטיח לגרש מפגינים פרופלסטינים מארה"ב, אבל גם אמר לישראל "תפסיק להרוג אנשים", קבוצת הכדורסל של המועצה האיזורית אשכול התאחדה לראשונה בניו יורק ● ועוד סיפורים • כותרות העיתונים בעולם 

גיל גרון, מנכ''ל Orca ואסף רפפורט, מנכ''ל Wiz / צילום: אורקה סקיוריטי, איל יצהר

"עו"ד באלף דולר לשעה": מה קורה כששני חדי קרן נאבקים בבית משפט בארה"ב

בית המשפט בארה"ב הודיע השבוע כי הוא דוחה את בקשתה של ענקית הסייבר וויז למחוק את תביעת הפרת הפטנטים שהגישה נגדה המתחרה אורקה סקיוריטי ● כשהוגשה התביעה לפני פחות משנה היו מי שאמרו כי היא חסרת שיניים, וכעת אומרים בשוק: "זו לא תביעת סרק"

השופט איתן אורנשטיין ועו''ד אפי נוה / צילום: דוברות הרשות השופטת, שלומי יוסף

אחרי שעות ארוכות של חקירה: השופט בדימוס איתן אורנשטיין שוחרר בתנאים מגבילים

בלשי יחידת להב 433 הגיעו לבתיהם של נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב בדימוס איתן אורנשטיין ויו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה, ערכו חיפוש ועיכבו אותם לחקירה בחשד לשוחד, מרמה והפרת אמונים ● החקירה נפתחה בעקבות פרסום בכלי התקשורת לפני כחודשיים

משרדי מיתר, הרצוג ופישר, בכר, חן. לשכת עורכי הדין החריגה את הגדולים מההגבלות / צילומים: ZUZ יועצי נדל''ן, תמר מצפי

לשכת עוה"ד פרסמה הנחיות חדשות עם סוכריה למשרדים הגדולים

הנחיות חדשות שהוציאה לשכת עורכי הדין מגבילות את האופן שבו רשאים עורכי הדין להציג בפומבי את שלטי משרדיהם, אך החריגה רבי-קומות ● בתגובתה הבהירה הלשכה: "ניתן יהיה לחרוג מהגודל כדי להתאימו לגודל ולממדי הבניין"

אלי כהן, מנכ''ל קבוצת הבינלאומי / צילום: אייל טואג

למרות ירידה בהכנסות וברווח, הבנק הבינלאומי עם תשואה להון של 18.7%

הרווח הנקי של הבנק הבינלאומי ירד ב-10% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, בעיקר בשל ירידה בהכנסות ממימון • הבינלאומי רשם הכנסות בסעיף הפסדי האשראי, מה שמעיד על ביטחון ביכולת הלווים להחזיר הלוואות • בתיק האשראי נרשמה ירידה של 2% במהלך הרבעון ● הבנק יחלק דיבידנד בשיעור של 40% מההון

השופט איתן אורנשטיין ועו''ד אפי נוה / צילום: שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

התזמון לא מקרי: הפצצה שהטילה יאח"ה במקביל לכנס הגדול באילת

המשטרה בחרה להוציא את דבר החקירה של איתן אורנשטיין ואפי נוה דווקא בעיצומו של כנס לשכת עורכי הדין השנתי, המקום בו נוה היה בעבר השליט הבלתי מעורער ● התיק לא יהיה חף מקשיים, אך יש לקוות שהאמת תצא לאור - על השיחות, על מה שהובטח וניתן ועל מה שעשו מקבלי ההחלטות באותה העת

המחסור בעובדים והתייקרות חומרי הגלם תומכים בעליית מחירים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

מבצעי המכירות מכבידים על התזרים: "חברות בנייה עלולות להיכנס לסחרור"

על רקע עליית קצב מכירת הדירות שמציגות חברות נדל"ן בורסאיות מתחילת השנה, מעריכים בכירים בענף כי המחסור בעובדים והתייקרות חומרי הגלם תומכים בעליית מחירים ● וגם: כיצד ישפיעו הירידה בהתחלות הבנייה ושיטת המכירה החדשה של דירות על השוק

מטוס של bluebird airways / צילום: Shutterstock

חברת התעופה שהפכה לאחת הפופולריות בנתב"ג, והקשר הישראלי

"בלו בירד", חברת תעופה יוונית, הייתה בין הראשונות שחזרו לפעול בארץ לאחר ה-7 באוקטובר, וכעת היא ניצבת ברשימת חמש החברות הפופולריות ביותר בנתב"ג ● היא אמנם לא רשומה כישראלית, אך שייכת לקבוצת התיירות המקומית "קווי חופשה"

נשיא ברזיל לואיז אינסיו דה סילבה / צילום: Shutterstock, Isaac Fontana

בפעם השנייה: ברזיל מעכבת עסקה עם חברה ביטחונית ישראלית

זרוע היבשה של צבא ברזיל יקים קבוצת חשיבה לשינוי מועדי האספקה של טילי נ"ט מתוצרת רפאל, כך לפי דיווח במדינה ● אין סיבה רשמית לצעד, אבל סביר מאוד שהוא נובע מההתנגדות של ברגיל למלחמת חרבות ברזל

מסילת 431 / צילום: ענת דניאלי לב

בין כביש 1 לנתיבי איילון: כל חסימות הכבישים שמתוכננות בקרוב

בשבוע הבא, כביש 1 צפוי להיחסם בין השעות 22:30 בלילה ועד 4:30 לפנות בוקר, לאחר שעבודות שנקבעו במקור לימי שבת בוטלו בלחץ המפלגות החרדיות ● גם נתיבי איילון ייחסמו השבוע, החל מיום חמישי אחר הצהריים ועד ליום שישי בסמוך לכניסת השבת

מליאת הכנסת / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

"הסכנה ברורה": 130 כלכלנים בכירים במכתב חריף על מדיניות הממשלה

בכירי הכלכלנים בישראל פרסמו מכתב חריף, שבו הם טוענים כי נטל המילואים על האוכלוסייה העובדת והפטור מגיוס לחרדים מסכן את עצם קיום המדינה ● לדבריהם, אם המגמות הנוכחיות יימשכו, רבים מהנושאים בנטל הכלכלי והביטחוני יעדיפו להגר מישראל, והמשכילים יהיו הראשונים לעזוב

סגן הקנצלר הגרמני, רוברט האבק, בנאום בסוף השבוע בו אמר כי ישראל עוברת על החוק הבינלאומי / צילום: Reuters, Bernd Elmenthaler

הסחף נגד ישראל באירופה מתגבר, ואפילו בגרמניה קוראים לעצור המלחמה

הפסיקה של בית הדין הבינלאומי לצדק והדרישה לצווי מעצר בהאג העניקו "חותמת רשמית" לטענות בדבר פשעי מלחמה ● בגרמניה, סגן הקנצלר שנחשב עד כה לפרו-ישראלי, אמר ש"ישראל עברה את הגבול", ובספרד שרת הביטחון אמרה: "בעזה מתרחש ג'נוסייד אמיתי"

פתיחת מסחר של חברת פאגאיה בנאסד''ק ביוני 2022 / צילום: עידו איז'ק  - יח''צ

מדד ראסל מעדכן את המניות בו: אלה הישראליות שייכנסו

מה הוא מדד ראסל 3000, מי מנהל אותו, אילו מניות יכולות להיכלל בתוכו, ואיזו תשואה הוא הניב לעומת מדדי S&P 500 ונאסד"ק? ● וגם: המניות הישראליות שנכנסות כעת למדד, ואלה שיוצאות ממנו - דברים שכדאי לדעת לקראת עדכון המדד בסוף חודש יוני

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הריבית הגבוהה כואבת לישראלים יותר. הנתונים מראים שהיא כאן כדי להישאר

בגוש האירו צפויים להתחיל בהורדת הריבית כבר ביוני, לאחר שסחרור המחירים מהשנה שעברה נבלם ● בבריטניה האינפלציה עומדת על 2.3%, כשבשיא היא הייתה גבוהה פי חמישה, וגם בקנדה ישנה הקלה ● בישראל עם זאת המגמה הפוכה והקונצנזוס הוא שהאינפלציה תטפס ● וגם: למה נוטלי המשכנתאות פה סובלים יותר?