בג"ץ אישר למבקר המדינה לבקר את אירועי ה-7 באוקטובר

השופטת גילה כנפי-שטייניץ קבעה כי צה"ל ומבקר המדינה יגישו את טיעוניהם עד 8 ליוני, אך לא קבעה צו ביניים • במשרד מבקר המדינה אומרים כי "מצופה מהרמטכ"ל ומכלל הגורמים המבוקרים לשתף פעולה באופן מלא עם נציגי משרד מבקר המדינה, בדומה לגופי הביטחון האחרים"

כוח צה''ל בעוטף עזה / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov
כוח צה''ל בעוטף עזה / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

בג"ץ מאשר למבקר המדינה להתחיל בביקורת על אירועי ה-7 באוקטובר והמלחמה ככלל. בהחלטה שניתנה על-ידי השופטת גילה כנפי-שטייניץ, היא סירבה לתת לצה"ל צו ביניים נגד הפתיחה בפעולות הביקורת בידי מבקר המדינה. בכך היא אישרה למבקר המדינה לדרוש מצה"ל להתחיל ולהעביר לו את המסמכים המסווגים הנדרשים, להיפגש עם בכירים, להיכנס לבסיסי צה"ל וכל פעולה הנדרשת על-פי חוק כדי לחקור את האירועים. 

אין לנו צפון אחר: פרויקט מיוחד לחבל הארץ שאסור לנו לאבד
לראשונה: בג"ץ חייב את המשטרה לחקור בנייה לא חוקית ביהודה ושומרון

בתחילת מאי, מבקר המדינה שלח מכתב לרמטכ"ל ובו דרש מצה"ל לשתף פעולה עם פעולות הביקורת. כבר בתחילת המלחמה, מבקר המדינה פנה לצה"ל וביקש להתחיל ולחקור את אירועי ה-7 באוקטובר, אך צה"ל ביקש מהמבקר לחכות בשל העצימות הגבוהה של המלחמה וכדי לאפשר לבצע את התחקירים הפנימיים. אך בפועל החודשים התארכו, וצה"ל לא הראה סימנים של תחילת שיתוף-פעולה עם מבקר המדינה.

במכתב ששלח המבקר מתניהו אנגלמן במאי נכתב כי "עד עתה, ביקורת המדינה כיבדה את הבקשה להשהות את פתיחת הביקורת בצה"ל, זאת הגם שביקורות המלחמה השונות כבר החלו במשרד ראש הממשלה, במשרד הביטחון ובגופי ביטחון שונים", לרבות עיון במסמכים מסווגים. כעת, כתב המבקר, "בשלה העת לפתיחת ביקורת בצה"ל, בהתבסס על המתווה שנידון בפגישתנו ביום 10.4.2024, לצד הביקורות המבוצעות עתה בדרג המדיני".

בתגובה לכך צה"ל עתר לבג"ץ כדי לעצור את פעולות הביקורת. העתירה אומנם נמשכת, והשופטת כנפי-שטייניץ קבעה כי הצדדים יגישו את טיעוניהם עד 8 ליוני, אך בינתיים היא לא קבעה צו ביניים. כלומר, המבקר יוכל להשתמש במלוא סמכויותיו במסגרת חוק יסוד מבקר המדינה כדי לחקור את צה"ל ולקבל גישה למסמכים, לבסיסי צה"ל ולקצינים בכירים. את החקירה של מבקר המדינה יוביל מנהל החטיבה לביקורת מערכת הביטחון, תא"ל (במיל') איתן דהן.

שלבי הביקורת

הביקורת תתרחש ב-3 שלבים: בשלב הראשון ייבחנו נושאים אזרחיים, לרבות פינוי פצועים לבתי החולים ב-7 באוקטובר, ופינוי אוכלוסייה וקליטתה. אך גם לצורך שלב זה מבקר המדינה דורש להיפגש עם בכירי צה"ל ולתחקרם. בשלב השני מבקר המדינה יבדוק נושאים בהם צה"ל הוא מבוקר משני, כמו רישוי מסיבת "נובה" ברעים שהותקפה על-ידי חמאס, המחסור בציוד ללוחמים בזמן המלחמה וליקויים במערכות הטכנולוגיות בידי צה"ל. רק בשלב השלישי, שמתוכנן לחודש אוגוסט, מבקר המדינה יתחיל לתחקר את נושאי הליבה: הגנת הגבול ברצועת עזה, הבקרה המודיעינית, שקיפות צה"ל לאויב וכלל מהלך האירועים המבצעיים שהתרחשו ב-7 באוקטובר.

במשרד מבקר המדינה אומרים כי "נוכח החלטת בג"ץ מהיום לדחות את הבקשה להוציא צו ארעי כלפי הביקורת בצה"ל, מבקר המדינה מצפה מהרמטכ"ל ומכלל הגורמים המבוקרים להורות לאנשיהם לקיים את החובה המוטלת עליהם מכוח חוק יסוד מבקר המדינה ולשתף פעולה באופן מלא עם נציגי משרד מבקר המדינה, בדומה לגופי הביטחון האחרים".

בנוסף, "כפי שהודיע המבקר אנגלמן, ביקורת המדינה מתבצעת על כלל הדרגים - המדיני, הצבאי והאזרחי. מתכונת הביקורות בצה"ל נקבעה באופן מדורג לאחר שיח של חודשים רבים עם הרמטכ"ל, ונקבע מנגנון המתאים עצמו להתפתחויות מלחמתיות".

כעת, צה"ל נדרש על-פי חוק לשתף פעולה עם מבקר המדינה. במקרה שלא יהיה שיתוף פעולה כזה או אף סירוב להעביר מסמכים, במשרד מבקר המדינה אומרים כי יפנו ליועצת המשפטית לממשלה כדי לוודא שצה"ל עומד בדרישות החוק.